Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmvictor56
XC70 D4 AWD My2015 7500 mil. Det händer av och till att kopplingspedalen inte går upp igen utan stannar några cm från golvet. Jag behöver bara peta lätt på den för att få den att hoppa upp. In och urkoppling funkar helt normalt för övrigt. Byte av hydraulvätska och luftning har gjorts utan effekt. Verkstaden är inne på att nästa åtgärd är att riva ur motorn för kopplingsbyte. Verkstäderna säger sig inte känna till några sådana problem men det är väl kanske ett standardsvar man får oavsett problem. Om något i själva kopplingen kärvar tycker jag att det verkar långsökt att man ska kunna få den att släppa med att peta upp pedalen? Jag tycker det borde vara något med pedalstället eller liknande.
Någon som har varit med om liknande?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Så där gör de (iallafall de äldre modellerna) om det av någon anledning är för lite vätska mellan slav- och huvudcylinder
Kolla att bromsvätskebehållaren är toppad ända upp till max-strecket, intaget till kopplingen brukar sitta nästan högst upp i behållaren
av bmvictor56
Den enda fjäder jag kan se är den vita som sitter bredvid pedalen. Den komprimeras i mittläget och trycker ut pedalen åt båda ändlägena. Jag såg en sprängskiss någon annanstans i forumet, där såg det ut att sitta ytterligare en fjäder som drog tillbaka pedalen till viloläget.
Bilagor
20200322_143717.jpg
20200322_143717.jpg (77.69 KiB) Visad 4136 gånger

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]