Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av j00mpa
Hej! Förardörren hänger och det nedre gångjärnet är skapligt glapp, problemet nu är hur ska jag bete mig för att byta den sprinten? Den sitter ju fast i den delen av gångjärnet som är svetsat i själva karossen? Hur gör Volvo?

Har bytt de övre men vad gör det när de nedre är slut. Vill gärna ha hjälp av er som har varit med om samma och löst problemet?

Tack John :x
Användarvisningsbild
av DTJ
Tror jag inte, ser lika ut på alla dörrgångjärn en skruv underifrån på det övre och en skruv uppifrån på det undre gångjärnet. När jag köpte bilen hade den gått 7000 mil, jag har inte gjort något med gångjärnen förutom att försöka smörja.
Och det var tanken nu med, fast på ett mer hållbart sätt.
av j00mpa
Uppdatering... pratat med Volvo, de kapar av gångjärnet från karossen och svetsar dit nytt och lackar...5-6000KR skulle de kosta.. nu har jag sån tur att jag köpte bilen ganska nyligen på firma så de kommer att stå för kostnaden. 🐵
av Millea
Nu kanske jag missuppfattar detta , men menar du att de ska kapa bort gångjärns-örat från karossen??

Varför då?
Nu finns det ju en Repsats och då räcker det ju oftast att kapa bort brickan på undersidan och slå ur ( hylsan/sprinten) och byta glidbussningen.

Att kapa bort hela infästningen skulle då ingen få göra på min bil iaf !!
Säkert svårt att få till det bra och inriktat rätt så att dörren passar snyggt mot karossen efteråt . Hamnar infästningen ca 1 mm snett åt något håll så blir dörrinpassningen flera mm fel vid bak-kanten av dörren 🙁.

6000kr var ju väldigt dyrt också. Tror resultatet blir bättre och billigare om repsatsen används, - och borrar man med 12,9 mm borr så är passningen perfekt! 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]