Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eldberg
Nu satte jag igång med batteribyte. Visar sig att jordanslutningen har en vanlig klämma runt polen, åtdragen med en mutter (10mm huvud) som jag lossat. Men polklämman vill inte komma loss. Har sprayat med WD40 men utan effekt. Hur mycket våld kan man använda? Vad för redskap?
Batteri.jpg
Batteri.jpg (108.99 KiB) Visad 623 gånger
av Tompan60
Skruva bort mutter helt. Sätt en bredbladig plattmejsel eller nått annat i spåret och bänd isär kabelskon lite. Då kommer den att lossa lätt.. Nu nyper den runt polen trots att du lossar Karlsson.
Användarvisningsbild
av Eldberg
Tack för rådet om att bända med skruvmejsel. Jag var lite orolig för att ta bort muttern helt, eftersom den gick trögt typ som om gängorna var sabbade. Men det gick.

Ack, ve och pina. När jag fått loss elanslutningarna sitter batteriet fortfarande fast och jag hittar inget som ser ut som en spärr man kan lossa. Mörkt och trångt. Nån som vet?
av Tompan60
Är ett metall metallvinkel som håller fast den. Ta bort den. Sen får du föra batteriet åt sidan mot motorn till. Då lossar batteriet från klackarna i batterilådan. Kan gå lite kärvt då det ofta är fin sanddamm där. Lirka o gorma så kommer den loss.

Lys med lampa så ser du..
Användarvisningsbild
av Eldberg
Tack för svar. Får väl plocka lite och spana efter den där metallvinkeln, var den nu sitter.
Användarvisningsbild
av Eldberg
Förresten, att föra batteriet mot motorn verkar inte vara möjligt eftersom det sitter en fet kabel nere på den sidan av batteriet.
av Tompan60
På min v70 - 2008 har jag bara en tunn vire i lådan. Huvöppning. Men skruva loss fästet som låser batteriet. Sen får du gunga och rycka på batteriet. Sen kommer den nog loss ska du se...
Användarvisningsbild
av Loppan78
Det batteriet som han plockar ur bilen i ovan video är 315mm långt så då borde jag nog få i det i min med. Får nog mäta lite i helgen.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]