Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Drivknutschrille
Hej hej gött folk!
Har renoverat underedet på min Volvo S70 -99 och allt i hjulhusen. Det sista innan Bess är att bromsarna ska funka... vilket dom inte gör.
Vi har luftat hur många ggr som helst både från nipplar och slangar. Alla rör byttes ut ett efter ett så dom sitter där dom ska, höger däcken verkar bromsa som de ska men dom på vänster gör inget... Vi har inget läckage av olja.

Höger sidan funkar vid första bromsen och Andra sidan funkar när man bromsar en gång till så det blir tryck.
Allt är rent, torrt o nytt.

Så vi känner oss väldigt förvirrade, vi har pumpat igenom ca 1L bromsvätska.

Någon som vet en lösning/förslag eller vad detta kan bero på?

Mvh LL
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har ni luftat oken på framhjulen också?
av TobbeViktor
Tömde ni ABS-enheten också? På min läckte all olja ut, efter att jag glömde dra en nippel under byte av bromsok. På morgonen så låg all bromsolja på golvet. Då krävdes det mycket luftande och pumpande innan all luft gått ur hela systemet. Läste nånstans då att det var bättre att lufta i en viss ordning. Luftade då först en krets, sen fyllde upp behållaren och pumpade måååånga ggr med bromsen, Luftade igen och pumpade igen. Höll på så x antal ggr med varje krets. Till slut var det luftfritt. Gick nog 3 L olja. Tror dock att proceduren varit enklare om man använde luftningsverktyg för att lufta bakvägen, från ok till behållare.
Den tomma ABS:en var som sagt boven i detta dramat.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Sen ligger väl bakhjulen på var sin bromskrets (antar att kretsarna de är diagonalt uppdelade men jag är inte säker), rent teoretiskt skulle det väl kunna vara fel i huvudcylindern så ena kretsen får mer tryck än den andra? Film som visar hur huvudcylindern fungerar finns här viewtopic.php?f=3&t=154547&p=1367389
Ska testa imorgon o lufta en krets i taget, trodde inte det gjorde någon skillnad men fler som sagt motsatsen x) har bara tagit bak sen fram o höger sen vänster. Kan ju lösa problemet med lite tur :)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag är väldigt förtjust i min "Luftman", den består av ett skruvlock man sätter på bromsvätskebehållaren och en slang som man kopplar till ett däck. Med den så trycksätter man hela systemet och behöver bara öppna luftningsnipplarna i tur och ordning tills det slutar komma luftbubblor. Enligt rykten så är det så man gör på monteringslinan hos Volvo..
Däcktrycket är lite för högt så jag har kompletterat med en reduceringsventil, ca 1.5 bar är perfekt :-) Lite dyr lösning för engångsjobb dock.
av MickeM
Det kan vara marigt åt få ur all luft efter större ingrepp.
Börja bak.
Trycksatt kärl är bästa sättet att lufta.
Jag stänger av kompressorn (25lit) vid 1bar.
Det krävs ingen större luftmängd.
Då är det så gott som riskfritt, och ingen reglerventil behövs. Jag har ett löst lock med en bilventil i.
Användarvisningsbild
av Erik Å
MickeM skrev: fre 20 mar 2020, 09:09 ..Jag har ett löst lock med en bilventil i.
Luftman är omotiverat dyr; en slang och en bilventil kostar ju inte många kronor. Var har du hittat ett passande lock? Originallock till bromsvätskebehållaren har ju ett stort hål om man tar bort nivåsensorn..
Ser att det är exakt samma gänga på exp-kärlets lock, använde faktiskt Luftman och vakuumpump för att avlufta kylsystemet :-)
Men i exp-kärlslocket sitter en övertrycksventil, skulle det gå att bygga om ett sånt lock och montera bilventil i stället?
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]