Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Drogen
Funderar på bilbyte och har fått ett napp på min nuvarande S80. Han ska komma och titta på den under veckan och är den till belåtenhet så tar han den med sig på en gång säger han. Frågan är vad finns det för metoder förutom kontanter vid en sådan affär? Man vill ju inte få ett litet hånflin på banken när man kommer in med ett värdelöst papper. "Han sa att man kunde växla in det på vilken bank som helst...". :roll:
Användarvisningsbild
av jihed
Senast bilarna som jag har köpt/sålt har jag/vi använt bankväxel.
Men bäst är väll kanske att göra upp affären på banken.
Användarvisningsbild
av camaro69
Bank och postväxel är alltid gångbart. Men det gäller att kunna skydda den. Exvis ringa till banken för kontroll.

Annars så är tidigare förslag om att göra upp affären på banken det bästa.

Trygghet för båda parter.

Gå aldrig på, pantkvitton med guld, försäljningsuppdrag m m. Håll stenhårt i regbeviset till du fått pengar.

:D
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Har ni samma bank och dessutom Internetbank så är det ju bara att föra över pengarna till ditt konto...
av anp
Bankväxel fungerar bra, och är smidigt. kanske i kombination med kontanter beroende på prutmån eller uppgjort pris i förväg.

Kan man bluffa med en bankväxel?
av dali
Som tidigare inlägg, släpp ALDRIG ifrån dig bilen före du har fått betalning. Gör upp affären på närmaste bankkontor (din bank) så kan det i princip inte gå fel. Lämna över nycklarna när du har fått ett kontoutdrag där pengarna finns på kontot.
av ensomvetallt
som alla ovan skrivit...släpp aldrig nycklar/nyckel eller regpapper innan cash är i din ficka...

slog en koll bland favoritlistan och hittade denna länk, orkar inte ögna fram det om försäljning men om du letar lite så tror jag att du får lite info...

http://www.bilar.konsumentverket.se/mal ... goryId=766
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Använde postväxel sist & det fungerade utmärkt. MEN, skulle jag sälja min nuvarande bil så skulle jag definitivt göra upp affären på banken & precis som har sagts tidigare i tråden INTE släppa nycklarna förrän pengarna finns på kontot....dvs kontanter är helt ok men jag skulle bara acceptera det ifall vi befinner oss på banken.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Både parter skriver på ett kvitto, samt att det finns ett vittne, pengar för dig och sedan skriva på papper och lämna över nycklar, samt du som nuvarande ägare postar iväg ägarbeviset. Kolla hans id-handling. Postväxel går bra, samt bankväxel...men helst gå in på närmaste bank.

Viktigt att skriva på kvittot att bilen säljs i befintligt skick, så att han inte ringer och klagar på ett fel som dyker upp under hans ägartid och skyller på dig...

Internet är inte så bra val fall ni både har olika banker, tar tid tills pengarna kommer fram, samt i vissa bank internet så kan man ta bort kommande betalningar/överföringar via internet. ( jag vet vad jag pratar om ;) ) Sedan så kan man också använda någon annans inloggnings koder m.m

Bäst du kan göra är att ni både går in till banken och gör upp..

Att du inte skulle få kallstarta eller dra h[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]