Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jacke12
Ska själv byta "stora" batteriet snart. Vad rekommenderar ni? Mekonomen? Bilia? etc..
av KalleJ
Original eller Varta och Bosch.
Kolla och batterilagret, och BDS / ADbildelar
av Buckshot
Det kanske är en bra idé att köpa en Calix Bc 60 o förebyggande syfte. Min el värmare är inkopplad 3tim och då skulle batteriet underhållsladdas
Användarvisningsbild
av Loppan78
Lånar tråden lite.
Hur stort batteri rent fysiskt får man plats med?
Har en v60 T6 - 16 Aut.
Funderar på ett Varta Varta Professional DP AGM LA80
Längd: 315 mm
Bredd: 175 mm
Höjd: 190 mm

Vill få i ett batteri med så mycket kapacitet som möjligt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror inte du får i ett 190mm högt batteri i batterilådan till en T6:a (om det är den 6-cyl?), men mät för säkerhets skull.
av mikebike
MartinS skrev:Jag tror inte du får i ett 190mm högt batteri i batterilådan till en T6:a (om det är den 6-cyl?), men mät för säkerhets skull.
MY16 borde vara en liten VEA...
Användarvisningsbild
av C.W.
jag funderar på Biltemas AGM 80Ah (314,174,190)
med skohorn och vaselin borde det få plats på längden.
För höjden verkar det finnas batterilock på Volvo som är högre.
Användarvisningsbild
av Eldberg
leiwi skrev: lör 14 mar 2020, 21:08 Nej batterierna har så annorlunda livsvillkor så det är nog inte nödvändigt , Det batteriet som många kallar " Start-Stopp batteri" har ju bara till uppgift att hålla spänningen uppe i "datasystemet" så att inte spänningen inte dippar ner vid start av motorn med startbatteriet .
Därför sker ingen direkt stor belastning på start -stop batteriet till skillnad från startbatteriet
Aha! Det betyder med andra ord att man inte behöver oroa sig för minnesförlust och nollställningar när man kopplar bort det stora batteriet för byte?

Var sitter det lilla batteriet, för övrigt?
Användarvisningsbild
av Loppan78
MartinS skrev:Jag tror inte du får i ett 190mm högt batteri i batterilådan till en T6:a (om det är den 6-cyl?), men mät för säkerhets skull.
Har 4-cyl VEA. Har för mig att originalbatterit är 190mm högt. Det är längden 315mm som jag är mest "orolig" för.

Skickat från min CMR-W09 via Tapatalk

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]