Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Calvin
Volvos sätt att ändra inställning är att byta mjukvara i trailermodulen. Per standard har de flesta Volvohandlare haft konstant 12V om man inte bett om annan funktion för den 7-poliga kontakten. Det går att byta mjukvara för att få annan version dock rekommenderar jag att man byter till 13-polig kontakt (gjorde detta på min tidigare XC70). Detta bara innebär kabelbyte och en ny mjukvara. Då får man alla funktioner och kan välj själv.
Användarvisningsbild
av erikn
Svärföräldrarnas gamla husvagn har laddning på det stiftet. Så vi gjorde tvärtom, tände dimbakljuset på deras Hyundai när de skulle iväg nu och då fick de laddning på vagnen. Bilen var tillräckligt intelligent att känna av att det satt något på det stiftet och tände inte dimbakljuset på bilen när vagnen var inkopplad.
av zeusl
PaNi skrev: mån 11 okt 2010, 08:03 Har du ett sjupoligt uttag så finns det tre varianter av programvaran i REM:en (Rear Electronic Module) beroende på vad du vill ha för funktion på det sjunde stiftet.

- Konstant 12V. Lämpligt vid husvagnsdragning där vagnens batterier skall laddas. Verkar vara "default" om man inte ber om något annat.
- Dimljus. Ger 12V då bilens dimljus tänds
- Backljus. Ger 12V då bilens backljus tänds.

Bara att åka in till din ÅF och be om den som passar dig bäst.
Hej

Väcker en gammal tråd då jag bara vill få veta om detta fortfarande fungerar, jag ringde lokala volvohandlarn idag och ville ändra min programmering från konstant till dimljus. ( Jag har monterat arbetsbelysning på släpet som jag vill tända från bilen). Men killen där säger att det inte går för att han inte kan se att möjligheten finns i sin mjukvarulista. Min bil är en V70 -08 med sjupolig kontakt.
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag tittar på elritningen för en sån bil som du har så ser det istället ut som att alla funktionerna finns på TRM (TRailer Module). Vilken som ska skickas ut på det "extra" stiftet får man välja genom att koppla den kabeln till ett av de tre uttag, som går till varsin pol på ett 13-poligt uttag.

Annars kan jag rekommendera att du byter till 13-poligt på bilar och släp. Det gjorde jag, när jag fick den första med 13-poligt (min XC70 2012:a). Då bytte jag på alla släpen. Därmed slapp jag från adaptrar och fick både batteriladdning, kylskåpsdrift, dimbak- och backljus på husvagnen. Samtidigt.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av zeusl
apersson850 skrev: tis 17 mar 2020, 21:18 När jag tittar på elritningen för en sån bil som du har så ser det istället ut som att alla funktionerna finns på TRM (TRailer Module). Vilken som ska skickas ut på det "extra" stiftet får man välja genom att koppla den kabeln till ett av de tre uttag, som går till varsin pol på ett 13-poligt uttag.

Annars kan jag rekommendera att du byter till 13-poligt på bilar och släp. Det gjorde jag, när jag fick den första med 13-poligt (min XC70 2012:a). Då bytte jag på alla släpen.
Om jag förstår dig rätt, kan jag flytta kabeln? Så ska det funka? Vart sitter TRM? och vilken kabel ska jag leta efter? Det kan jag iof mäta om jag bara vet vart kontakten är...
Användarvisningsbild
av apersson850
I min bil sitter TRM på golvet framme till vänster under hyllan under det uppfällbara bagagerumsgolvet. Senare modeller har TRM under en del av det fasta golvet, längre till vänster. Men det lär inte beröra din bil.
Enligt elschemat kopplas pol 2, som är den "övriga" i ett sjupoligt don, in på någon av tre möjliga poler i donet C3 i TRM. C3 är donet med flest poler (minst 12). C1 används för plusmatning, C2 för kommunikation och några extra signaler.

C3:2 Kylskåpsdrift eller ev. batteriladdning på husvagn (spänning när motorn är igång)
C3:6 Backljus
C3:8 Dimbakljus

Rimligen sitter tråden alltså i C3:2 hos dig, men skulle sitta i C3:8 för att dimbakljuset ska fungera korrekt. Enligt schemat är tråden blå.
Byter du till 13-poligt på både bil och släp kan du få alla tre funktionerna tillgängliga samtidigt.
av zeusl
apersson850 skrev: ons 18 mar 2020, 09:08 I min bil sitter TRM på golvet framme till vänster under hyllan under det uppfällbara bagagerumsgolvet. Senare modeller har TRM under en del av det fasta golvet, längre till vänster. Men det lär inte beröra din bil.
Enligt elschemat kopplas pol 2, som är den "övriga" i ett sjupoligt don, in på någon av tre möjliga poler i donet C3 i TRM. C3 är donet med flest poler (minst 12). C1 används för plusmatning, C2 för kommunikation och några extra signaler.

C3:2 Kylskåpsdrift eller ev. batteriladdning på husvagn (spänning när motorn är igång)

Rimligen sitter tråden alltså i C3:2 hos dig, men skulle sitta i C3:8 för att dimbakljuset ska fungera korrekt. Enligt schemat är tråden blå.
Byter du till 13-poligt på både bil och släp kan du få alla tre funktionerna tillgängliga samtidigt.
Tusen tack! Ska kolla på det i helgen. (Jag "hör" vad du säger om 13-poligt, men vill testa detta först)
av zeusl
apersson850 skrev: ons 18 mar 2020, 09:08 I min bil sitter TRM på golvet framme till vänster under hyllan under det uppfällbara bagagerumsgolvet. Senare modeller har TRM under en del av det fasta golvet, längre till vänster. Men det lär inte beröra din bil.

Har varit ute och testat, som du säger sitter TRM under luckan. Blå sladden verkar stämma, sitter på plats c3: 2 och när jag mäter så verkar det vara den. Dock så får jag inte 12v ut på varken c3:6 eller c3:8. Jag har en liten krypström på 3-5v på c3:8 men så fort jag lägger på belastning så blir det 0v.

Så jag gissar att det ska till en programmering av TRM också.

Om jag byter till 13-poligt uttag, måste jag byta eller programmera om TRM?
Eftersom den lokala volvohandlaren inte ville programmera om bilen med 7-poligt uttag, utan ville att jag byter till 13-poligt och då kan dom programmera...
Användarvisningsbild
av apersson850
Hade du ett släp anslutet när du mätte? TRM "vaknar" inte om det inte finns ett strömuttag om minst 0,8 A på C3:12. Det motsvarar två bakljus på ett släp (2 * 5 W).
av zeusl
apersson850 skrev: tor 19 mar 2020, 13:26 Hade du ett släp anslutet när du mätte? TRM "vaknar" inte om det inte finns ett strömuttag om minst 0,8 A på C3:12. Det motsvarar två bakljus på ett släp (2 * 5 W).
Ja, jag misstänkte att det fanns nåt sådant så jag använde först en 21w lampa som "last", men när det inte funka så kopplade jag på släpet. Provade även att flytta stiftet till backlampan C3:6, men samma sak där. Händer ingenting.
Det sitter en 15w säkring i TRM, den är OK.
Stift C3:2 lämnar 12v hela tiden, vare sig med last eller inte. Tror till och med att den lämnade konstant 12v, alltså även med tändningen av...

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]