Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
Perra83 skrev:Kan de va idé att stödladda även "hjälpbatteriet"?
Nej inte separat, men att stödladda startbatteriet är ju inte fel, då laddas ju "start stopp"samtidigt
Användarvisningsbild
av Perra83
leiwi skrev: sön 15 mar 2020, 07:43
Nej inte separat, men att stödladda startbatteriet är ju inte fel, då laddas ju "start stopp"samtidigt
Jaha.. men då är båda på topp :-D
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
leiwi skrev:
Nej, det gör det inte alls!!
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Om du står framför bilen och tittar in i motorutrymmet så sitter startbatteriet uppe till höger under en lucka.
Det lilla hjälpbatteriet sitter uppe till vänster under plasten vid torkardiket. Lite bökigare att komma åt.
Detta batteri laddas när du kör bilen, men kopplas bort när du stänger av bilen. Därför laddas detta inte när bilen är avstängd.
av gizzmokula
Här ser ni kopplingsschemat för batterierna på en S60/V60 2014 med s/s. Det lilla batteriet laddas inte när man stödladdar det stora batteriet.
Screenshot_20200316-185857_Adobe%20Acrobat.jpg
Screenshot_20200316-185857_Adobe%20Acrobat.jpg (67.44 KiB) Visad 713 gånger
Bilagan Screenshot_20200316-185857_Adobe%20Acrobat.jpg finns inte längre
av gizzmokula
Batterier
Screenshot_20200316-191912_Adobe%20Acrobat.jpg
Screenshot_20200316-191912_Adobe%20Acrobat.jpg (106.78 KiB) Visad 711 gånger
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av MartinS
Det lilla batteriet laddas ju hela tiden när bilen går och förlorar bara matning marginellt när bilen gör start/stopp. Det behöver mest troligt inte bytas på många år och skall inte behöva underhållsladdas manuellt.
av Malmstroem
Slitaget som gör att moderna Volvo-bilar sliter ut startbatterier på löpande band kommer i stor utsträckning från kombinationen bränslevärmare och korta körsträckor. Det gör att batteriet inte är fulladdat, och då slits det fort (fosfateras). Det lilla batteriet som håller uppe spänningen när motorn startas efter att fått stå har inte alls samma slitage. Det står "fulladdat" mer eller mindre hela tiden. Jag har svårt att se att det finns någon körcykel som skulle slita ut det i förtid.

Jag laddar startbatteriet med jämna mellanrum för att det ska hålla bättre. Det borde många göra, kanske till och med de flesta.

Jag ignorerar glatt det lilla batteriet. Om det någon gång i framtiden ger upp så kommer jag troligtvis att fortsätta ignorera det. Den körcykel jag har, med relativt lite stadskörning, gör att det är mer eller mindre meningslöst med stop-start. Den sparar i princip ingen bränsle för mig. Det gör att jag nog inte kommer att spendera några stora pengar för att reparera den funktionen i framtiden. (Om det nu inte sätts några felkoder som gör att jag är mer eller mindre tvungen att åtgärda felet.)
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag har aldrig läst om någon som fått byta det lilla batteriet. Skulle det behövas bytas typ när bilen är sju år eller nått så får man väl göra det. Det är ju nästan inget annat på en bil som håller i 20år.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]