Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

745-an är upphissad på bockar sedan några veckor för rostlsgning i golvet (se annan tråd). Det blev automatiskt körförbud första mars så jag får ändå inte köra längre. Vinterhjulen är bortmonterade för genomgång av bromsar (görs en gång om året, antingen vår eller höst) och dom kanske aldrig kommer att monteras på igen. Har inte kört i vinterväglag på hela vintern, och skulle det bli vinterväglag nästa vinter så kan jag stanna hemma (är ju numera pensionär). Enligt Trafiksäkerhetsverket är min 32 å gamla Volvo dock inte längre någon trafikfara med sommardäck i vinterväglag så jag kulle kunna köra ändå, men det finns ingen anledning till det.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
lennarte skrev: tis 17 mar 2020, 10:06 745-an är upphissad på bockar sedan några veckor för rostlsgning i golvet (se annan tråd). Det blev automatiskt körförbud första mars så jag får ändå inte köra längre. Vinterhjulen är bortmonterade för genomgång av bromsar (görs en gång om året, antingen vår eller höst) och dom kanske aldrig att monteras på igen. Har inte kört i vinterväglag på hela vintern, och skulle det bli vinterväglag nästa vinter så kan jag stanna hemma (är ju numera pensionär). Enligt Trafiksäkerhetsverket är min 32 å gamla Volvo dock inte längre någon trafikfara med sommardäck i vinterväglag så jag kulle kunna köra ändå, men de finns ingen anledning till det.
Försäkringbolaget kan ha en annan åsikt än vägverket. Aktsamhets kraven.
Mina har suttigt hela vintern på V70in behöver inte åka jag heller.
gubbstrutt skrev:Försäkringbolaget kan ha en annan åsikt än vägverket. Aktsamhets kraven.
Mina har suttigt hela vintern på V70in behöver inte åka jag heller.
Då skulle ju var enda en som åker imot eller i gropen med vinterdäck få problem med försäkringsbolagen. Kör du och krockar eller i diket när det är "snorhalt" eller snöstorm så är du ju "oaktsam". Vad skulle du ut i det vädret att göra!!!.!
Ja kanske det men med vinterdäck har man gjort vad man kan. Men det ligger nått i vad du säger för man vet aldrig med försäkringsbolag når det kommer till kritan.
gubbstrutt skrev:Ja kanske det men med vinterdäck har man gjort vad man kan. Men det ligger nått i vad du säger för man vet aldrig med försäkringsbolag når det kommer till kritan.
Det är ju så att min Volvo 745 är undantagen från kravet på vinterdäck. Så kör jag med sommardäck i vinterväglag så bryter jag inte mot lagen. Sedan kan man ju tycka vad man vill om just den delen av vår lagtext.
Jag hade dubblade vinterdäck (fabrikat Trelleborg) redan på min första bil, dom kostade mer än vad bilen kostade då 1972. Bilen (Opel Rekord -59, nybesiktigad) kostade 300 kr. Däcken med fälgar (ett år gamla) kostade 400 kr. .... :sick:
Jag vet att lagen säger så ja. Vart stoppad med min 142a i modern tid de kunde inte skriva nån bot på att jag hade sommardäck mitt i vintern massa snö var det.
Men jag vidhåller att är olyckan framme kan det bli bekymmer med försäkringen om jag exempelvis kör på din bil i halkan. Eller det värsta en mäniska.
Även om man har en bil som är veteranbils klassad. Sedan så är det ju rätt jobbigt med sommardäck mitt i vintern men det gick förr men det var ju helt annat då.
Folk kom o knuffa på vid röljusen hjälpte ofta till om man råkat köra i diket. Folk fatta att farten behövde anpassas osv. Det kan man glömma nu.
Har kört med sommarsulor en gång mitt i vintern, med gamla 945an... Gör jag helst inte om :P
Inte för att det var några egentliga problem, men fick verkligen ha 3 dussin ägg under alla 3 pedalerna för att ha en chans att få/behålla fäste :-D
Gamla RWD-volvos har ju iaf den fördelen att man kan ta hjälp av handbromsen för att bromsa ner drivningen om det börjar spinna, så det är ju inte speciellt svårt att ta sig iväg iaf.
Lagkravet på att byta till sommardäck från den 15 april kan skjutas upp på grund av coronasmittan, kan BytBil avslöja.
MRF har begärt två veckors förlängning hos Transportstyrelsen.
– Att byta däck på flera miljoner bilar är en stor apparat under krisen, det bör förlängas med minst två veckor, säger Charlie Magnusson, informationschef hos MRF till BytBil.com.

https://www.bytbil.com/nyheter/corona-k ... -upp-26596

Ska bli intressant att se hur det blir med denna saken...
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 61

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]