Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av peppepp
Har idag fast drag på min V70 och tycker det förstör utseendet. Så därför funderar jag på att införskaffa ett avtagbart drag från skroten. Behöver man byta hela balken eller hur komplicerat är det?

Medveten om att regbes krävs.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Kan detta vara till någon hjälp?

https://accessories.volvocars.com/Insta ... 8-)%202014

Inte ska du behöva registreringsbesiktiga bilen för att du byter dragkrok.
Möjligtvis att du behöver ta med monteringsanvisningen vid nästa besiktning.

För det står ju i registreringsbeviset vilket typ av kopplingsanordning bilen har.
Tex "demonterbar kula"
Användarvisningsbild
av peppepp
Stefan_KG skrev:Kan detta vara till någon hjälp?

https://accessories.volvocars.com/Insta ... 8-)%202014

Inte ska du behöva registreringsbesiktiga bilen för att du byter dragkrok.
Möjligtvis att du behöver ta med monteringsanvisningen vid nästa besiktning.

För det står ju i registreringsbeviset vilket typ av kopplingsanordning bilen har.
Tex "demonterbar kula"

Tack för länken, men det verkar som hela balken behövs bytas va?

Hade för mig att man var tvungen att regga om den även vid ett sådant byte, men kanske har fel
Användarvisningsbild
av apersson850
Så här var det för några år sedan, men nu behöver man tydligen inte registrera alls.

Det ska fortfarande registreras om det sitter drag på bilen, och om det är fast eller avtagbart. Det som togs bort var nödvändigheten att visa upp draget för registreringsbesiktningen. Detta kom i samband med att bilar blev helbilsgodkända tillsammans med för bilen avsedd draganordning. Sätter man dit något som inte ingår i helbilsgodkännandet ska det fortfarande visas upp.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag kollade lite extra, och det verkar som om du har rätt. I alla fall numera. I registreringsbeviset för min bil står att den har en draganordning, DEMONTERBAR KULA. För att de ska kunna veta om den är demonterbar eller ej, eller finns överhuvudtaget, måste ju någon form av registrering göras. Min bil är årsmodell 2012.
Men tittar jag sen på damens bil, som är en 2016, så står det ingenting om vilken sorts drag den har, eller om den har något överhuvudtaget. Drag har den, ett fast.

Av detta, och texten som länkades till ovan, kan man då dra slutsatsen att inget behöver göras numera när man byter krok, så länge kroken har relevant godkännande. Bilen måste förstås vara helbilsgodkänd, men det har ju förekommit sen 1996.

Så då är det bara att skruva bort hela det gamla draget och sätta dit det nya, så är du hemma sen.
av frippe64
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... dkand-bil/

"Om man väljer att plocka bort sin dragkrok så behöver man inte registreringsbesikta under förutsättning att kroken inte är registrerad i Vägtrafikregistret, kontrollera detta i registreringsbeviset. Finns det uppgift om kopplingsanordning, måste bilen alltså registreringsbesiktas."

Kan tolkas som att ifall demonterbar kula är registrerad, och plockas bort, så måste bilen reg.besiktigas.
Användarvisningsbild
av apersson850
Aha. Ja, det är ju rätt uppenbart. Så om byte till annan typ av krok behöver besiktigas beror helt enkelt på om kroken är införd i registreringsbeviset (som för min bil) eller ej (som för kära damens bil).
Min bil är tagen i drift före 1 september 2013, det datum som nämns i den länkade artikeln, men det är inte damens. Den såldes i slutet av 2015.

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]