Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OssianF
Har som rubriken säger ett fenomen när jag kör Volvo on Call. Beskrivning enl. nedan:

"Får fel när jag kör diagnostik. När jag startar diagnosen stannar denna på "Anslutning" med resultat "Ingen x".

Telefonen är ansluten till nätverk via RJ45 och Ethernet. Nätverket fungerar för andra datorer utan problem. Andra appar i telefonen fungerar utan problem, t.ex. "Play Butiken, Surfning m.m. WiFi är avstängt.

Med bara 3G-koppling fungerar VOC:en med meddelande "Anslutning 3G (Vimla)" och övriga diagnosvärden redovisas.

Med WiFi igång blir motsvarande meddelande "anslutning Wi-Fi ("nätverksnamn")" och alla övriga diagnosvärden visas.

Låsa upp och låsa bilen via appen, när telefonen är ansluten via Ethernet, fungerar.

Skicka resmål till GPS:en fungerar också.

Slutsats: appen klarar inte av att köra diagnostiken när telefonen kommunicera via fast Ethernetanslutning."

Skrev ett mail med ovanstående till Volvo. De kunde ju naturligtvis inte svara direkt utan bad mig skriva ner mina observationer.
Någon annan som gjort motsvarande observation.
Senast redigerad av 1 OssianF, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har aldrig tänkt tanken att det kan vara vettigt att köra en så mobil tingest som en telefon med nätverksanslutning via kabel.
av OssianF
Anledningen att jag provade denna teknik var att jag började lida av huvudvärk efter att ha köpt en ny trådlös router. Den kommunicerar m.h.a. tre olika radiodelar, en på 2.4 GHz och två på 5 GHz. Har dessutom en network extender på bottenvåningen som routern mycket flitigt "pratar" med. Routern står ca 1 meter bort från där jag sitter när när jag använder min mest använda dator som är trådansluten. En fast ethernet-anslutning ger dessutom högre hastighet och klippfast anslutning.
Huvudvärken har långsamt blivit lindrigare och kan nu hanteras.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, jag kopplar in allt som inte springer fort med kabel, just för att det är bättre. Men inte telefoner och suftplattor, för de är ju tänkta att föra ett kringflackande liv.
av OssianF
Volvo säger att de skickar vidare till utvecklarna av appen. Fortsättning följer!

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]