Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen!

Skaffat nytt jobb och kollar därför på dessa bilar, xc60 D4 Awd och xc60 T6 Twin Engine. Månadskostnaden skiljer ca 1500kr/mån mellan bilarna, bränsle inte inräknat. Jag har ca 4mil till jobbet, alltså 8mil tur och retur. Jag kan ladda hemma men har fortfarande inte fått svar på om det kommer att gå på jobbet.

Min fråga är egentligen hur mycket av 1500kr/mån jag kan ta igen om jag väljer T6 TE? Bilen kommer även att användas helger, det blir helt enkelt vår primära bil.

Jag skulle säga att vi kommer att köra ca 3000 mil per år.
Jag har ca 5 mil ToR till jobbet, laddar bara hemma. Stor del motorväg (inte optimalt med el, men orkar inte hålla på och slå på och av den). Kör en V60 T8 och den drog i går 1,3l bensin. Tittar jag på totalen så har jag kört 1800mil och snittar just nu på 5,3l/100km. Så jag skulle säga att du tjänar in pengarna på pendlingen.
DajaZ3 skrev: fre 13 mar 2020, 15:25 Jag har ca 5 mil ToR till jobbet, laddar bara hemma. Stor del motorväg (inte optimalt med el, men orkar inte hålla på och slå på och av den). Kör en V60 T8 och den drog i går 1,3l bensin. Tittar jag på totalen så har jag kört 1800mil och snittar just nu på 5,3l/100km. Så jag skulle säga att du tjänar in pengarna på pendlingen.
Tack för svar. Jag har 8mil T/R och största delen är motorväg. 5,3/100km är väldigt bra men dieseln ligger väl inte långt ifrån det kanske +1l /100km. Isåfall tror jag inte att jag tjänar in pengarna, om jag kan ladda på jobbet påverkar ganska mycket också. Sen är ju t6 te mycket trevligare än en b4 diesel...
Hur mycket skiljer det på T6 och T8? Vi har en T8 2019 och den är underbar, men...törstig. Kör man många långresor drar det iväg snabbt, vi kör alla resor till/från jobb på el men ligger ändå på 0.9 i snitt, på långresa med lite högre tempo, dubbdäck och 4x4 drar den gärna långt över litern.
DaddyTapir skrev:Hur mycket skiljer det på T6 och T8? Vi har en T8 2019 och den är underbar, men...törstig. Kör man många långresor drar det iväg snabbt, vi kör alla resor till/från jobb på el men ligger ändå på 0.9 i snitt, på långresa med lite högre tempo, dubbdäck och 4x4 drar den gärna långt över litern.
Nu är ju frågan vad en långresa är. 0,74l/mil drog min V60 T6 fullastad och med takräcke med 2 skidbags + 1 snowboardbag på taket.
Total resa: 96mil.
Fulladdat vid start och Fulladdat när vi skulle åka hem.
Eskilstuna-Idre Fjäll tur och retur

Ska tilläggas att jag körde 100% på hybridläget + Pure sista 2-3km varje delsträcka
Hybridläget anpassar batterianvändningen när du kör med navigatorn

Sedan jag fick bilen i December snittar jag just nu på 0,59l/mil Total sträcka 7044km
XC60 drar något mer skulle jag gissa på grund av luftmotståndet .
Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]

Rimlig slutsats, du kan ju testa servoverkan om du[…]

Ja da, John. Har hatt problemer med at lyset for […]

En suv till som är värdelös inget k[…]