Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har bytt belägg i fram och det var inga problem. Tycker att den där metallsprinten sitter lite löst runt kanterna av oket men allt annat kändes bra. Skönt att kunna dela oket istället för som det var på 240n.

Till saken: Jag hade kopparfett på beläggens glidytor eftersom de inte kommer i kontakt med kolv och damask, men jag hade inget lämpligt fett för kontaktpunkten mellan kolv och belägg. Jag hade lite lite silikonfett kvar men det räckte bara till en liten tunn film. Är det så att beläggen sätter sig så fast att man skadar kolven när man skall byta nästa gång om man inte har något där? I värsta fall får jag riva ned allt igen och fetta in men jag slipper helst så erfarenheter uppskattas.
Det är väl mest för att slippa skrikande belägg som man brukar lägga kopparpasta på baksidan av beläggen. Om det inte skriker så ser jag inget större skäl att smörja.. Möjligen för att slippa rost :-)
Damaskerna verkar vara av silikongummi nuförtiden, de lär väl tåla det mesta i smörjmedelsväg.. Det som skulle kunna vara kritiskt är gummit i o-ringen men den sitter ju skyddad långt innanför damasken. Ärligt talat så tror jag paniken över mineraloljebaserat fett i bromsoken beror på att det finns risk att fettet smälter av värmen och rinner ut på bromsskivorna.. Det gynnar inte god bromsverkan så att säga :-/ Men kopparpasta blir inte särskilt lättflytande hur mycket man än värmer den
Erik Å skrev:Damaskerna verkar vara av silikongummi nuförtiden, de lär väl tåla det mesta i smörjmedelsväg.. Det som skulle kunna vara kritiskt är gummit i o-ringen men den sitter ju skyddad långt innanför damasken. Ärligt talat så tror jag paniken över mineraloljebaserat fett i bromsoken beror på att det finns risk att fettet smälter av värmen och rinner ut på bromsskivorna.. Det gynnar inte god bromsverkan så att säga :-/ Men kopparpasta blir inte särskilt lättflytande hur mycket man än värmer den
Okej jag förstår Bild

Mvh Peter

Jag vet inte när man började göra damasker som tålde allt, men mina är från S60s begynnelse. Jag kan dock säkert tänka mig att det blivit bättre med det här med tiden.

Lägger men t.ex. en bit slang (av vissa typer) för vattenlöslig vätska i olja så inser man att det finns en historisk poäng i grunden.

Jag är bara ute efter att undvika att belägg och kolv slutar som ett stycke.
Dextre skrev:Jag vet inte när man började göra damasker som tålde allt, men mina är från S60s begynnelse. Jag kan dock säkert tänka mig att det blivit bättre med det här med tiden.

Lägger men t.ex. en bit slang (av vissa typer) för vattenlöslig vätska i olja så inser man att det finns en historisk poäng i grunden.

Jag är bara ute efter att undvika att belägg och kolv slutar som ett stycke.
Jo men är silikon fett ett lika stryk tåligt fett när det gäller den värme utvecklingen som blir & allt vatten & salt som skvätter upp över broms oket/klossarna/Skivorna Bild

Mvh Peter

Nej, det kan säkert vara sämre men kompatibilitet mellan material är också viktigt.

Packningar av silikon för annat ändamål än bilar har jag mycket erfarenhet av och de går att göra ganska tåliga så förmodligen går det att göra fetterna tåliga också. Köper du fett speciellt för bromsar tål de över 200 grader. Jag vet faktiskt inte exakt vad de är gjorda av.

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]