Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1369327
Köpte en V60 D4 Classic MY18 för en månad sedan som gått 3500 mil. Jag har under denna månad testat parkeringsvärmaren flertalet gånger som fungerar perfekt utan problem. Den ryker inget och det luktar inget konstigt.

Men, det blir ju knappt ljummen i kupén. Rutorna blir ju isfria och temperaturen i motorn verkar bli korrekt. Men skinnsätena är fortfarande kalla, även fast värmaren får köra programmet ut. Jag har googlat och läst flertalet trådar att nyare Volvos inte blir lika varma som äldre.

En dag satte jag igång värmaren och satt i kupén i 5 minuter. Då var det endast fläktarna som riktar mot vindrutan som var igång, på väldigt låga varv dessutom. De som riktar ut mot kupén, var inte igång. Ska det vara så?

Tack på förhand!
#1369332
Stadsfiskalen skrev: Då var det endast fläktarna som riktar mot vindrutan som var igång, på väldigt låga varv dessutom. De som riktar ut mot kupén, var inte igång. Ska det vara så?

Tack på förhand!
Jag kan inte bevisa någonting men jag märker ungefär samma sak. Mina äldre bilar med dieselvärmare har verkligen varit varma invändigt. Nuvarande Audi är sämst, den är precis likadan som din. Isfri men det är inte varmt i bilen och sitter man i med värmaren igång är det som att någon sitter och blåser ljummen luft i ena hörnet.

Bäst hittills var min Touran med eftermonterad Webasto. Den blev varm så snön smälte på taket :-D Dessutom kunde man på fjärren se exakt hur varmt det var i kupén.
#1369355
Min V60 MY13 blir inte alls så varm som den V40 MY16 jag hade förut, men det är ju lite skillnad i kupestorlek på dom också. Jag tycker inte min V60 blir tillräckligt varm faktiskt.
#1369390
Min XC60 Classic -17 blir ordentligt varm, över 22 grader. Sen har det betydelse hur varmt det är ute.
#1369412
XC60 2016 aldrig mätt tempen men det blir bastu om den får stå på maxtiden ut. dessa dagar med 2-3 minus räcker det med 20-30min sedan är skinstolar och allt uppvärmt
#1369422
Under dom första typ 10-15 min prioriterar värmaren att bara värma upp kylvattnet och motorn så fort som möjligt för att sedan starta värmingen av kupén. Detta syns tydligt när framrutan är isig när kupén börjar värmas upp. Det är också en förutsättning att luftspjällen är öppna i bilen då luften strömmar ur dom. Vissa har dom stängda och undrar varför det inte värmer.
Min kupé är riktigt varm när jag kört min värmare vanligtvis ca30-40min (den går max 50 min) och rutorna är alltid isfria även om det är riktigt kallt här i Norrland. Värmaren värmer väl max hela tiden och oavsett temperatur så drar den lika mkt ström ur batteriet under drift.
#1369427
dannesk skrev:Vissa har dom stängda
alltid undrat vad det är för sjuka människor som stänger sina ventilationsutblås istället för att ändra i klimatanläggningen ;-)
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]