Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tittar på sommardäck till min xc70 -15 sport med 18” 235/50 däck. Denna fungerar som familjebil, dvs långresor och annat. Men, jag tänkte byta ut den till hösten förmodligen, till en V90cc.
Jag vill ha vettiga däck, men samtidigt inte jättebra då den ska bytas ut. Litegrann äta kakan men ha den kvar scenario.
Nuvarande Conti 5 har ca 3mm och de var nya hösten -17 och har väl gått ca 4000 mil så de har nötts väl, speciellt bak.

Tittar på Hankook ventus s1, då de verkar tysta, för 1397kr/st.

Hur skulle ni resonera? Tittar handlaren bara på mönsterdjupet vid inbyte?
Beroende på om du har friktionsdäck hade jag kört på de lite längre och sedan kört på de sommardäcken som sitter på nu såvida de har mer än 1.5mm kvar i höst. Annars hade jag frågat runt efter begagnat av däckverkstäderna eller så, kanske köpa en komplett uppsättning via blocket eller marketplace och sedan sälja de i höst
Hade lätt köpt bättre begagnade märkesdäck på blocket. Brukar finnas med många mm kvar billigt, men beror väl lite på var du bor också.

Edit: Vad är egentligen problemet, du kan väl köra dina nuvarande sommardäck, eller tror du att du gnager ner dem under 1,6 under sommaren?
Daviddd skrev:Hade lätt köpt bättre begagnade märkesdäck på blocket. Brukar finnas med många mm kvar billigt, men beror väl lite på var du bor också.

Edit: Vad är egentligen problemet, du kan väl köra dina nuvarande sommardäck, eller tror du att du gnager ner dem under 1,6 under sommaren?
Tror nog de går åt under sommaren och vips har bilhandlaren nåt att gnälla på vid inbytet.
Kollar runt lite efter beggat men det verkar inte kommit igång riktigt ännu. Här i Sthlm hade man nästan kunnat köra sommardäck hela vintern med hänsyn till denna sämstvinter.
Jag fick monterat nya på min V60 igår, Rotalla Setula RU01 235/40x18. 4st 3316:- färdigt på bilen.
Skickade ett mail till lokala däckhandlaren om dom ville matcha Däckonline´s priser, det gjorde dom nästan + montering.
Bränslef.:C Våtgrepp:B Buller:69
Tompan60 skrev:Rotalla. Aldrig hört talas om dom. Hur fort stannar man från 90 om ett barn kommer ut på vägen?
Det vet man inte eftersom såna märken aldrig ställer upp på däckstest. Men diskussionen här står ju inte mellan nya märkesdäck utan snarare sådana med 50% slitage. Där vet jag geniunt inte vad som är bäst.

On topic så skulle jag inte tveka en sekund att köpa däck från Hankook. De sitter till och med originalmonterade på Porsche numera och min A4 kom på Hankook-nånting. Dessa är inte det minsta sämre än de Continental som satt på förra tjänstebilen. @Filippo76,
@Tompan60,
Nog funnits på marknaden 5+ år, jag har avverkat en uppsättning på tidigare bil.
Att du inte sett märket betyder väl egentligen bara att du inte lyft blicken från marken, hoppas att du inte kör med samma taktik bakom ratten.

Om det är vått, dimmigt och dålig sikt när barnet plötsligt dyker upp så är det väl bra att mina däck har Våtgrepp:B i jämförelse med tex Michelindäcket (2599:- st) på bild som har C.

Du får gärna själv posta siffror/jämförelser med källa på frågan du ställer.
Bilagor
michelin.JPG
michelin.JPG (50.16 KiB) Visad 900 gånger
Senast redigerad av 1 Cotag, redigerad totalt 0 gånger.

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]