Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av han540
Avtagbart drag till -01 v70. Det var låst så jag tog en skruvmejsel, slog i och vred ner låset till öppet läget. Antar att det är upplåst nu...eller? Men hur jag än vrider och vänder på det så kommer inte tappen ut. Det går bara att vrida på vredet från ca kl 3-5. Är det normalt? Hur går jag vidare?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Varför en skruvmejsel istället för nyckeln?
Användarvisningsbild
av Cotag
Det finns väl ett antal olika drag att välja på så en bild kan kanske hjälpa för att ge råd.
Nya regler på bilprovningen säger tydligen också att själva nyckellåset ska fungera på besiktningen.
Användarvisningsbild
av Frrla
Jag fick slå med en hammare på min, smörja ordentligt flera gånger om dagen och efter en vecka fick ja in nyckeln och kroken kom loss. Sen blåkade jag med den i 30minuter innan det gick så pass lätt att man kan acceptera det.
av han540
Nyckeln var lögn att få in. Skruvmejseln gick väldigt lätt att vrida runt. Lätt att också låsa då, om besiktningen skulle ha synpunkter. Men frågan är om det är upplåst och hur kommer jag vidare? Jag kan inte vrida mitt handtag så långt som på denna videon. Beror det på rosten och/eller att det inte är upplåst? Så här ser mitt drag ut, ca 1 min in.

Huga Frria, det låter som mkt jobb. Sprejar man in där tappen är och bankar man längst upp på kroken åt alla håll då?
Användarvisningsbild
av Frrla
Ja går förbi min bil 4-15gånger om dagen på jobbet å har man med sig grejer går de fort å greja lite i förbifarten. Knackade överallt. Vart ett par märken i den så speciellt hårt slog ja inte. Räcker att det rör sig lite så smörjan får krypa in. Sen rengöra och smörja mycket. Har fått greja med fars Xc60 och mors Xc70 någon halvtimme varje år för de ska fungera också. - 14 och - 16 årsmodell. Saltet är fruktansvärt.... 😐
Användarvisningsbild
av MarcusJ
frippe64 skrev: ons 11 mar 2020, 02:06 Om ni gör som det är tänkt, förvarar kroken i bagaget när den inte används, så slipper ni dessa problem.
Har aldrig förstått klagomålen på avtagbara dragkrokar. Själva poängen med dem är att man ska ta loss dem när de inte används, och det är i princip enbart när man inte gör det som det blir problem. Så himla svårt är det väl inte att plocka loss kroken när man kopplat bort släpet?

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]