NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joelf
Min far tankade e85 i mammas v50, så nu ska tanken tömmas, plockade isär bränsleledningarna under bilen och tvångskörde relät, ingenting hände. Kollade elschema och det verkar gå över styrenhet innan pump, så någon tvångskörning verkar uteslutet. Någon annan som har något smidigt tips? Hittar ingenstans i VIDA att man kan aktivera bränslepump.
av Rådlös
Som sagt, Vilken motor?
Hitta inte på en massa stolligheter! Är det en bensinmotor så kör bilen i stället som den är. Motsvarar den inte förväntningarna så fyll i några tiotal liter bensin och fortsätt att köra på det.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Bör inte köra bensinmotor med mer än 10% etanol 90% bensin. Motorn kan bli överhettad. Lossa slang vid bränslefiltret om det är mycket e85 i tanken. Lite e85 då och då städar i motorns förbränningsrum. Fyll på vanlig bensin om det inte är så mycket e85 i tanken.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av JallooZ
Svar direkt från Bilprovningen:
Går inte motorn dåligt med etanol finns ingen stor omedelbar risk för bilen. Att tanka etanol (E85) i en bil som inte är anpassad för det riskerar istället långsiktigt att skada motorn eftersom etanol är mer aggressivt och uttorkande än bensin på både gummi, plast och metall.

Mao, går bilen att köra med det du har i tanken så är det riskfritt. Man ska dock inte köra E85 i en bensinbil som inte är anpassad under längre tid.
av Rådlös
GLIZ: Du låter som Robert Collin och Lasse Swärd samt deras kompisar i massmedia i talkör för 15 år sedan! Allt det där är "överkört och förlegat" till sämsta kvällstidningsrubrikerna.
Jag hade en Volvo 245 -92. Den körde jag blandtankat ca 30% etanol (det är skillnad på 30% etanol och 30% E85) i mer än 5 år. Eller mer än 5000 mil om man vill räkna på det i stället. Senare överlät jag den bilen på en bekant. Han körde den ytterligare 3000 mil på samma blandning. Alltså 8000 mil på ett bränsle som kunde heta E30. Jag rörde inte en enda skruv i motorn med avseende på bränslet! Den klarade alla besiktningar, alla kallstarter på stränga vintrar och den behöll sin bränsleförbrukning 0,85 l/mil som det hade varit från början. Rosten tog den bilen. Den lär ha sålts till Norge som reservdelsbil till en som skulle ha en rallybil.
Jag vet inte, men man kanske har någon sorts veteran eller hobbyklass i rally i Norge? När man kör rally skall man väl ha det värsta starkaste och bästa som går att få?
Där platsade i alla fall en motor som hade gått 8000 av totalt 38000 mil på E30.
Jag är inte värst på något sätt med blandtankning. Det finns dom som började med detta redan på 1990-talet och gör det än i dag. Min bil med 30% är bara ett (1) exempel på blandtankning. Det finns många bilmodeller som klarar högre inblandning. Några t.o.m. 100% E85 utan någon som helst åtgärd. Allt beroende på hur stort reglerområde styrdatorn (ECU) tillåter. Det är detta det handlar om.
Jag har berättat i tidigare trådar vari skillnaden mellan bensin och E85-motorerna 1.8 F och 2.0 F i Volvos upplaga består.
Varför har vi inte 10% etanolinblandning i all bensin? Svar = Det har inget som helst att göra med teknik eller driftsäkerhet att göra. Det är enbart ett politiskt ställningstagande från svenska och EU-politiker som föredrar att räkna inkomst av skattepengar i stället för att minska fossiloljeanvändningen. Detta har man insett bl.a i Frankrike, Tyskland och Finland. Där har man 10% etanolinblandning i vanlig bensin. Så är det dessutom i ett antal andra länder runt om i världen.
av kvillebäck
Rådlös skrev:GLIZ: Du låter som Robert Collin och Lasse Swärd samt deras kompisar i massmedia i talkör för 15 år sedan! Allt det där är "överkört och förlegat" till sämsta kvällstidningsrubrikerna.
Jag hade en Volvo 245 -92. Den körde jag blandtankat ca 30% etanol (det är skillnad på 30% etanol och 30% E85) i mer än 5 år. Eller mer än 5000 mil om man vill räkna på det i stället. Senare överlät jag den bilen på en bekant. Han körde den ytterligare 3000 mil på samma blandning. Alltså 8000 mil på ett bränsle som kunde heta E30. Jag rörde inte en enda skruv i motorn med avseende på bränslet! Den klarade alla besiktningar, alla kallstarter på stränga vintrar och den behöll sin bränsleförbrukning 0,85 l/mil som det hade varit från början. Rosten tog den bilen. Den lär ha sålts till Norge som reservdelsbil till en som skulle ha en rallybil.
Jag vet inte, men man kanske har någon sorts veteran eller hobbyklass i rally i Norge? När man kör rally skall man väl ha det värsta starkaste och bästa som går att få?
Där platsade i alla fall en motor som hade gått 8000 av totalt 38000 mil på E30.
Jag är inte värst på något sätt med blandtankning. Det finns dom som började med detta redan på 1990-talet och gör det än i dag. Min bil med 30% är bara ett (1) exempel på blandtankning. Det finns många bilmodeller som klarar högre inblandning. Några t.o.m. 100% E85 utan någon som helst åtgärd. Allt beroende på hur stort reglerområde styrdatorn (ECU) tillåter. Det är detta det handlar om.
Jag har berättat i tidigare trådar vari skillnaden mellan bensin och E85-motorerna 1.8 F och 2.0 F i Volvos upplaga består.
Varför har vi inte 10% etanolinblandning i all bensin? Svar = Det har inget som helst att göra med teknik eller driftsäkerhet att göra. Det är enbart ett politiskt ställningstagande från svenska och EU-politiker som föredrar att räkna inkomst av skattepengar i stället för att minska fossiloljeanvändningen. Detta har man insett bl.a i Frankrike, Tyskland och Finland. Där har man 10% etanolinblandning i vanlig bensin. Så är det dessutom i ett antal andra länder runt om i världen.
Har du i ditt svar till TS vägt in att TS kanske har en Dieselbil?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Icke E85-anpassade nyare bensinmotorer brukar klara uppemot 50 - 65% E85 och fortfarande gå hyfsat. Vid större andel E85 så slår lambdaregleringen i taket och bränsleblandningen blir för mager och det i sin tur sätter felkoder. Om man alls får igång motorn :P Går det att få i ungefär lika mycket bensin som det redan är E85 i tanken så skulle jag ha blandat och kört.. (Det gör jag redan med min gamla V70) :-D
Påståendet att etanol skulle vara mer korrosivt tror jag är en kvarleva (eller snarare sammanblandning) från tiden då man experimenterade med metanolinblandning i bensin... Metanol kan innehålla syrarester från framställningen. Men självklart kan etanol får gummi- och plastmaterial att åldras fortare om de inte är anpassade.
av Rådlös
Kvillebäck: "Har du i ditt svar till TS vägt in att TS kanske har en Dieselbil?"
Jo det har jag naturligtvis, men TS inte besvarat frågan om motortyp, som han fick direkt i tråden. Så det finns fortfarande två svarsalternativ.
1. Om det är en diesel? Töm tanken och gör allt det som krävs i sammanhanget.
2. Om det är en bensin? Kör vidare och var glad. Skulle det visa sig bli lite krångligt, gör som ErikÅ beskriver: Späd ut med något tiotal liter bensin.
av joelf
Den är en bensinare gamla femman 2,4.

1. Bilen ska säljas och motorlampan lyser så den måste åtgärdas = tömas och fylla i bensin. Att köra slut och sen skicka i lite bensin blir bara jobbigt om motorstyrningen ändå inte kan kompensera, för då måste jag ändå tömma allt.

2. Okunskapen här inne var stor, etanol innehåller ca 30% mer syre så därför måste man tillföra ca 30% mer bränsle annars går motorn för magert = spikar och förstörs. Bilen bränslesystem klarar inte av att kompensera för det, vilket får till följd att lampan tänds. "Min gamla 240 klarade det minsan" Ja grattis, jag har sänkt en 240 i en sjö engång, tog upp den och den fungerade. Skulle jag pröva det men en V50? NEJ, jämför inte äpplen med päron.

Jag plockade ner tanken för det var ganska lätt och tömde. Nu går bilen som den ska, och lampan är släkt.
Tömma tank = 2h jobb
Köra slut på 57l E85= 5h + Eventuellt byta trasig motor = 20h

Dum fråga, hur öppnas den här term[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]