Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Körde en V70 Bi-Fuel med automatlåda, och blev förvånad över att den åtminstone vid ett tillfälle gick upp i ca 5000 varv innan den växlade upp. Jag är inte van med automat, och jag gasade ju på en del för att prova att den accelererade bra vilket den ju gjorde. Kan ha varit i en liten uppförsbacke också, osäker så här i efterhand. Verkar detta normalt?
Gasar man "normalt" upp i fart till ca 50kmh utan brådska så att säga, så ska den växla vid ca 2 tusen. Å man ska såklart känna att den växlar men det ska inte hugga eller "släppa" mellan växlarna innan den tar i igen.

Svårt att beskriva men en tumregel brukar vara att belasta lådan lite hårdare på lockup i så låg fart som möjligt i tex en uppförsbacke och när man lägger i d eller r ska den "hoppa i" bestämt och vilja driva. Enkel beskrivning från min sida men upptäcker man problem här är något inte bra.
Datorn försöker anpassa växlingspunkt till efterfrågad acceleration. Om du gasar så mycket tror datorn att du efterfrågar mycket acceleration och håller kvar växeln.

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]