NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viz
Hej. Tänkte låna denna tråden lite.

Jag fick också problem med avgaslukt som bara blivit värre, detta efter att ha haft den inne på verkstan där de bytte dpf. Såg att tryckmätarn för dpf visar 0 hpa men allt ser ok ut under huven. Kan en dålig sensor göra att det blir så? Ska ta och kolla spridarna och värmaren imorgon men min värmare har inte funkat på ett bra tag så vettefan om det kan vara den.
av sofie
Vi har samma problem i en V 50 med minsta dieselmotor. Säkerligen från värmaren. Kan man ta bort säkringen, nr 21, tills vi hinner få in bilen till en verkstad för att fixa den.
Vi behöver verkligen bilen och det är ju väntetid för verkstadsbesök.
Några risker med att ta bort säkringen och köra några dagar? Sämre värme antar jag men i övrigt?
Måste man till Volvoverkstad eller fixar en ”vanlig” verkstad värmaren?
Tacksam för snabbt svar för vi behöver verkligen bilen!
Jag har haft min bil inne på felsökning för avgaslukt i kupén. Det läcker tydligen vid axeln till wastegaten. Går detta att laga, eller är det ny turbo som gäller? Det är en V50 1.6D.
av kvillebäck
Tror inte det finns någon wastegate på den turbon. Däremot finns en tryck-klocka som "drar" vnt. Om det verkligen kommer där så är det turbobyte som gäller. Garret säljer inga delar till denna turbo. Har dock aldrig hört talas om sprickor där på nyare turbo. Speciellt inte på Dieselbilar som går så kallt. Tror de blivit lurade av att sotet syns bäst där.

Jag tycker du skall sätta en vän i bilen och starta den.
Varva upp motorn och släpp gasen snabbt.
Kolla nu om det kommer en rökpuff.
I så fall behöver du troligtvis täta mellan DPF och turbo.
Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121

Kan det vara så enkelt att det gamla spj&aum[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]