Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av je3946yn
Har nyss köpt en V70 2014 med D4 181hk automat. På tomgång går motorn utan störande missljud, men så fort jag börjar köra och varvar till ca 1200-1400 r/m hörs ett högfrekvent kvittrande från motor rummet. Följer varvtalet och inte hastigheten. Släpper jag gasen tystnar det. Låter även när jag står stilla och varvar lätt. På tomgång hörs inget.
Har varit hos Volvo som konstaterar missljudet, men säger att det inte är något allvarligt utan mest som "arbetsljud" vilket jag inte direkt accepterar som förklaring. Om det är balansaxlarna skulle det höras även på tomgång fick jag veta.
Så för mig är det antingen turbo- systemet eller multirem, spännrulle, löphjul, generator AC-komp. om detta system följer varvtalet.
Hälsningar JEN
Användarvisningsbild
av Cotag
Titta igenom tube-klippen på D4ór i balansaxeltråden och jämför. Lägg gärna upp ett eget klipp så lyssnar vi. viewtopic.php?p=1264849#p1264849
Axlarna kan vara nästan tysta vid tomgång men vina rejält på något förhöjd tomgång, så jag tycker inte det verkstan säger stämmer.
Användarvisningsbild
av LeifA
Om frihjulet på generatorn är låst så kan det kvittra. Spruta lite vatten på remmen och hör om ljudet ändrar sig.
Användarvisningsbild
av LeifA
TommyP86 skrev:Frihjul sitter väl inte på vea?
Helt rätt. Jag kollade på min och jag hade ju inte frihjul= en del mindre som kan krångla. :-)

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]