Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av koln
#1366975
Spid3r skrev: ons 26 feb 2020, 19:29
koln skrev: tis 25 feb 2020, 23:59 Tankade min första tankning nu.
Kom 128mil på 58liter bensin.
Det blir cirka 0,45 så nog går det att köra snålt om man lägger manken till.
Av dessa 128milen är tre längre resor. Längst är 32mil och dom andra är 13mil-ladda halvtank sedan 13mil hem.
En grej jag har reagerat på är att om man kör slut på elen så börjar den ladda, sedan efter att man kört cirka 2-3mil på bensin så hoppar den över på elmotorn rätt frekvent, oftare än jag trodde,
Tillex rätt platt 90väg då kan man riva av någon kilometer på el igen . Tror dom grejerna gör mycket på förbrukningen.
Körde du bara i "hydrid-läge" eller har du kombinerat med "Pure"?
jag kör 98% i pureläget.
har inte fattat varför jag inte ska göra det då man kommer lite längre, kan gasa lite mera på elen och allt blir lite snålare,
har inte känt några begränsningar, ska väll vara om totala effekten blir sämre såklart.
men vill man köra snålt borde väll detta vara bästa varianten?

tack för den inputen Monnier, när man har kört slut på elen i hybrid så kanske den inte börjar ladda igen.
då är det kanske hugget som när man kör långkörning om man ska ha hybrid eller pure då?
men jag klarar mig precis till och från jobbet på en eltank om jag kör i pure så där är det klockrent.
av Monnier
#1366977
koln skrev:
Spid3r skrev: ons 26 feb 2020, 19:29
koln skrev: tis 25 feb 2020, 23:59 Tankade min första tankning nu.
Kom 128mil på 58liter bensin.
Det blir cirka 0,45 så nog går det att köra snålt om man lägger manken till.
Av dessa 128milen är tre längre resor. Längst är 32mil och dom andra är 13mil-ladda halvtank sedan 13mil hem.
En grej jag har reagerat på är att om man kör slut på elen så börjar den ladda, sedan efter att man kört cirka 2-3mil på bensin så hoppar den över på elmotorn rätt frekvent, oftare än jag trodde,
Tillex rätt platt 90väg då kan man riva av någon kilometer på el igen . Tror dom grejerna gör mycket på förbrukningen.
Körde du bara i "hydrid-läge" eller har du kombinerat med "Pure"?
jag kör 98% i pureläget.
har inte fattat varför jag inte ska göra det då man kommer lite längre, kan gasa lite mera på elen och allt blir lite snålare,
har inte känt några begränsningar, ska väll vara om totala effekten blir sämre såklart.
men vill man köra snålt borde väll detta vara bästa varianten?

tack för den inputen Monnier, när man har kört slut på elen i hybrid så kanske den inte börjar ladda igen.
då är det kanske hugget som när man kör långkörning om man ska ha hybrid eller pure då?
men jag klarar mig precis till och från jobbet på en eltank om jag kör i pure så där är det klockrent.
Klarar jag mig på pure så kör jag det.

Är resan längre än elens räckvidd kör jag med navi plus hybrid samt pure sista 3km.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Spid3r
#1368759
Förlåt att jag inte orkar läsa mig till informationen :-) ... Är det bara att att slå in destination i Navin (har tillbehöret) och köra i "hybrid-läge" så aktiveras automatiskt optimering av batteri/bensin?
Alltså ingen knapp eller inställning i någon meny som behöver aktiveras, eller?
(Bilen är en V60, T6 TE)

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]