Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Som jag skrev ovan är det, enligt elschemat, en likadan TRM vare sig kontaktdonet har 4, 7 eller 13 poler. Mellan 7 och 13-poligt skiljer det bara på att 13-poligt har några fler kablar anslutna. Men de som har samma funktion som i den 7-poliga sitter på samma ställe. Därför borde det inte skilja på programvaran mellan de två typerna av don.

Jag har dock haft 13-poligt från början. När jag köpte min bil hade de slutat fråga efter vad kunderna ville ha, utan installerade 13-poligt som standard. Om man av outgrundlig anledning ville ha något annat fick man skrika till själv.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
TRM:en är precis densamma oavsett hur många poler släpvagnskontakten har.

Det man behöver göra om man byter från 7-polig till 13-polig, är att åka förbi Volvo och ladda in programvaran för 13-polig kontakt.

Detta gjorde jag på min gamla V70 my11.
Och det fungerade utan problem.
Användarvisningsbild
av jiha1968
programvara för 13-polig kontakt P3-chassit : 30744326
programvara för 7 och 4-polig kontakt P3-chassit: 31350003
(programvaran är troligen inte enbart till TRM, men till flera av bilens moduler, som t.ex CEM och REM)

Det är inte omöjligt att byta från 7 till 13-polig utan programvaran, men det rekommenderas inte, om man inte vet vad man får och inte får göra.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
jiha1968 skrev:programvara för 13-polig kontakt P3-chassit : 30744326
programvara för 7 och 4-polig kontakt P3-chassit: 31350003
Det där var intressant. Jag antar att den informationen kommer från något slags förteckning hos Volvo?
Tittar man i elschemat, exempelvis TP 39180202, som gäller för 2011 års modell (det var det jag först hade till hands här), så kan man se att inkopplingen av 7- och 13-poligt uttag är identisk, men inkopplingen av 4-poligt är annorlunda. Det finns heller ingen som helst möjlighet att det kan fungera med det 4-poliga och det 7-poliga utan att ändra funktionen på TRM.

Hur Volvos programvaror fungerar vet jag förstås inte, men efter mer än 40 års yrkeserfarenhet av elsystemkonstruktion och programmering vill jag hävda att jag både kan läsa elscheman och avgöra vad som är eltekniskt möjligt eller inte är det.

För den som inte känner till de här fyrpoliga donen, så är det alltså en amerikansk företeelse. De har oftast otur när de tänker på elektriska ting där borta. De håller fortfarande fast vid den gamla metoden, som här försvann på 50-talet, att låta samma röda lampa vara både bromsljus och blinkers på bilarna. Gör man likadant på släpet kan man då klara sig med fyra trådar. Jord, bakljus, blinkers vänster och blinkers höger. Bromsljus får man genom att tända båda körriktningsvisarna samtidigt. Om man både blinkar höger och bromsar samtidigt lyser vänster blinkers konstant, medan den högra blinkar.

Av nyfikenhet tittade jag på elschemat för V70 2006. Där finns en inkoppling som har stöd för både 4-poligt och 7-poligt, med samma programvara. I den modellen finns det mycket riktigt en TRM, men för att få till släpfunktionerna samarbetar den med REM (Rear Electric Module). Dessutom finns det extra hårdvara för att klara av att blinkers och bromsljus är samma sak.
Användarvisningsbild
av jiha1968
apersson850 skrev: Tittar man i elschemat, exempelvis TP 39180202, som gäller för 2011 års modell (det var det jag först hade till hands här), så kan man se att inkopplingen av 7- och 13-poligt uttag är identisk, men inkopplingen av 4-poligt är annorlunda. Det finns heller ingen som helst möjlighet att det kan fungera med det 4-poliga och det 7-poliga utan att ändra funktionen på TRM.
Det kan vara så enkelt att TRM känner av att pinne C3:3 och C3:7 på TRM (som är V och H blinkers, och bromsljus på 4-polig) är sammankopplat (kortslutat) till en gemensam kabel när bilen är utrustad med 7 eller 13-polig släpvagnskontakt, och nyttar dom därför endast till bromsljus, medan blinkers skickas till C3:10 och C3:1 på TRM.
Jag vet inte om det verkligen är så, eller om det är annan programvara i bilen (t.ex CarConfig i CEM) som får TRM att skicka blinkers och bromsljus till rätta pinnar.
(eller om det är nåt fel i min information, då 4-poliga släpvagnskontakter är lite sällsynta här hemma)

Men troligen spelar det ingen roll, då TS vill ha en 13-polig lösning, inte 4 ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, för 13-poligt spelar det ingen roll. Jag tycker mest att det är roligt att begripa hur det fungerar.

Att de mäter hopkopplingen är ju tänkbart. Men det förklarar fortfarande inte varför de skulle ha en annan programvara till 13-poligt. Alla funktionerna som är "extra" i 13-poligt finns nämligen tillgängliga till 7-poligt också. Bara inte samtidigt. Man får helt enkelt koppla in det överblivna stiftet till backljus, dimbakljus eller batteriladdning, allt efter önskemål. Ända skillnaden är att i 13-poligt finns alla funktionerna tillgängliga samtidigt, på varsitt stift.
Den ständigt strömförande kommer ändå inte från TRM, utan från elcentralen där bak.
Användarvisningsbild
av ER
Stefan_KG skrev:TRM:en är precis densamma oavsett hur många poler släpvagnskontakten har.

Det man behöver göra om man byter från 7-polig till 13-polig, är att åka förbi Volvo och ladda in programvaran för 13-polig kontakt.

Detta gjorde jag på min gamla V70 my11.
Och det fungerade utan problem.
Dock kom det en betydligt bättre TRM till MY13. Den kan hantera LED korrekt utan att få fnatt vilket idag bör anses som standardkrav. Byter man från 7-pol till 13-pol finns ingen anledning att inte se över detta samtidigt då man ändå måste ladda ny mjukvara och vill man ha 13-pol är säkert backljus och eller dimljus på släp intressant liksom konstant 12v matning till släpet, inte bara en bättre kontakt än den 7-poliga.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
ER skrev: lör 07 mar 2020, 20:15
Dock kom det en betydligt bättre TRM till MY13. Den kan hantera LED korrekt utan att få fnatt vilket idag bör anses som standardkrav. Byter man från 7-pol till 13-pol finns ingen anledning att inte se över detta samtidigt då man ändå måste ladda ny mjukvara och vill man ha 13-pol är säkert backljus och eller dimljus på släp intressant liksom konstant 12v matning till släpet, inte bara en bättre kontakt än den 7-poliga.
Där är jag helt enig med dig.

Det var väl även då som man ändrade placeringen på TRM:en.
Man flyttade väl fram den i vänster kant i bagaget.
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]