Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rillee
Upplevde samma sak i torsdags med Spotify, de andra internet tjänsterna fungerande. Har inte heller varit inne på service. Synd att Spotify ska gå via Volvos servrar, hade nog varit mer stabilt annars.
Användarvisningsbild
av Bullmark
Intressant att höra att fler haft samma symptom, ja det kan ju absolut vara en slump med servicen. GoranP: Tune-in har funkat utan problem för mig med, det är just Spotify-appen som jäklas.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Står inte ut. Buffring började i förra måndag 24/2. Hade bokat felsök till nästa vecka. Tyckte det blev bättre igår o avbokade felsök men nu buffrar det igen. Känns som det är nåt på Spotify eller mitt 3 abonnemang.

Jag gjorde en bredbandskoll (kopplade upp mobilen till bilens Wi-Fi) och fick ursla 6Mbit/sek (markerad med gult) jmf med mitt Telia abonnemang i mobilen 30Mbit/s

Vad har ni för nedladdningshastighet med bilens mobildata?
Adjustments.jpg
Adjustments.jpg (41.86 KiB) Visad 758 gånger
Användarvisningsbild
av Bullmark
Måndag 24/2 kan stämma för mig med, servade bilen fredag veckan innan, därav att jag drog den antagligen felaktiga slutsatsen att det var mjukvaru-uppdateringarna som var orsaken.

Hur funkar spotify-appen egentligen, går den inte direkt till Spotify’s servrar? Jag har definitivt inte problem med internet’et i övrigt, men just Spotify-appen i Sensus är i princip helt oanvändbar nu. Spotify via telefonen funkar klockrent som vanligt, oavsett om jag kör apple carplay, bluetooth eller ipod. Surt dock, då användargränssnitten i alla de tre lägena är sämre än Sensus-appens.
Användarvisningsbild
av grillchips
Bullmark skrev:Måndag 24/2 kan stämma för mig med, servade bilen fredag veckan innan, därav att jag drog den antagligen felaktiga slutsatsen att det var mjukvaru-uppdateringarna som var orsaken.

Hur funkar spotify-appen egentligen, går den inte direkt till Spotify’s servrar? Jag har definitivt inte problem med internet’et i övrigt, men just Spotify-appen i Sensus är i princip helt oanvändbar nu. Spotify via telefonen funkar klockrent som vanligt, oavsett om jag kör apple carplay, bluetooth eller ipod. Surt dock, då användargränssnitten i alla de tre lägena är sämre än Sensus-appens.
Jag är tämligen säker på att Volvos utvecklare har gjort den på egen hand, dvs ingen direkt inblandning med Spotify på så sätt. Med andra ord, på samma sätt som du själv kan göra en egen app som du pekar mot Spotifys API.
Om den är dåligt optimerad blir det snabbt tokigt och även nu killgissar jag att det har blivit en flaskhals nånstans i en "bakom kulisserna"-uppdatering. Frågan är om Volvo och tech vet om detta? De verkar inte ha någon brådska med att lösa problemet. Tjänsten är ju helt oanvändbar som det är nu.
Användarvisningsbild
av Bullmark
grillchips skrev: tor 05 mar 2020, 08:54
Bullmark skrev:Måndag 24/2 kan stämma för mig med, servade bilen fredag veckan innan, därav att jag drog den antagligen felaktiga slutsatsen att det var mjukvaru-uppdateringarna som var orsaken.

Jag är tämligen säker på att Volvos utvecklare har gjort den på egen hand, dvs ingen direkt inblandning med Spotify på så sätt. Med andra ord, på samma sätt som du själv kan göra en egen app som du pekar mot Spotifys API.
Om den är dåligt optimerad blir det snabbt tokigt och även nu killgissar jag att det har blivit en flaskhals nånstans i en "bakom kulisserna"-uppdatering. Frågan är om Volvo och tech vet om detta? De verkar inte ha någon brådska med att lösa problemet. Tjänsten är ju helt oanvändbar som det är nu.
Kan ingenting om hur mjukvaruutveckling funkar, men ok det låter ju rimligt att det är ett lokalt ’Volvo-problem’. Spotify-appen i bilen har inte uppdaterats i samband med att eländet började såvitt jag vet, men kan det vara så att appen går via Volvo (där nånting då ändrats) och därefter vidare till Spotify?

Min PST stod helt handfallen när jag tog upp det med honom nu på morgonen, men han skulle kolla med killen som är verkstans ’expert’ på trassel med mjukvaran så jag får boka en tid med honom. Lär ju inte hjälpa om det är ett centralt problem hos Volvo dock.
Användarvisningsbild
av grillchips
Igår kunde jag lyssna på minst två låtar utan att det buffrade, har de löst problemet tro?
Användarvisningsbild
av Funk
Mina upplevelser i frågan.. som nybliven ägare till SPA-bil så har jag observerat att det tar ganska lång tid innan Spotify är "up-and running" , och någon dag har det inte kopplat upp alls under min resa. Annars fungerar det utan buffring eller laggar. Kör med kort från Telenor BTW, och har haft bilen två veckor..

/Thomas
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]