Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FredrikÅ
Hej,
Min grabb har köpt en Volvo 740 - 92 tror jag.
Tutan fungerade ej.
Om man tar bort ratten, sitter det en strömförande kabel klockan 12. Den i sin tur är förbunden med signalringen.
Kan jag testa "elen" genom att bygla signalringen direkt till rattstången eller blir det kortis?
Tutan har jag kopplat loss och provat att mata med ström på respektive kontaktbleck med ett mopedbatteri. Känns som det är förbindning mellan kontaktblecken. Ska det vara så?
Gör kag samma inkoppling på en mopedtuta så tutar den.
Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är jordkabeln som du har i ratten. Det ska vara ström på båda stiften på båda hornen om dom är Ok, även på kabeln i rattstången. Så det ska "tuta" om du jordar kabeln i ratten, kan även "gnistra" lite. Du kan prova att jorda kabeln direkt mot minuspolen på batteriet som test. Ofta är felet i signalringen eller kolstiftet, särskilt om det är bytt rätt.
av FredrikÅ
Hej Lennart,
Tack för svar.
Så om jag tar en kabel från signalringen (12+) och lägger den mot rattstången, så skall tutan fungera?
Kontakten som glider mot signalringen ger också 12+ så matningen fungerar.
Är rattstången isolerad mot övrig jord? Tycker det borde bli kortslutning om jag lägger kontakten från signalringen direkt mot rattstången.
Ingen risk att jag eldar upp annan elektronik om jag gör på detta vis?
Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av frasse4
Förenklat så går +12-matning konstant till tutan och så jordas den genom knappen i tutan via släpringen. Så det blir inte kortslutning, utan en sluten krets genom tutan.
av FredrikÅ
Tack för svar alla.
Kruxet är att rattnavet och ratten är en utbytes så jag vet inte om det har fungerat alls.
Jag tror att jag kopplar en separat knapp vid sidan av ratten istället så slipper jag riskera onödiga elkortisar :-)
/Fredrik
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är inte mycket du kan koppla fel. Det är som sagt bara en jordkabel som tut-knapparna sluter. 12V-matningen tas mig veterligen via säkringsboxen. 12V rör inte ratten alls.

En skitsnygg skiss gjord med tecken som förklaring:
+batteri ++++ säkringsbox ++++ tuta
-kaross ----- ratt ---- tutknappar ---- tuta.
av FredrikÅ
Hej,
Med lite rädsla för att skapa strömspikar som i sin tur förstör elektronik, så känns det lite osäkert ändå.
Kabeln från signalringen ger 12V+ (matning) vilket ger mig huvudbry.
I tutkontakten på ratten finns två bleck att ansluta mot. En slutande kontakt alltså. Denna kontakt är ansluten mot rattnavet via en fjäder som ligger an, vilket jag tolkar som jord.
Ansluter jag kabeln från signalringen till denna tutknapp, blir det ju kortis eller?
Strömmen leds ju då direkt via navet till rattstången utan någon förbrukare. Det är då samma sak som att lägga kabeln från signalringen direkt mot rattstången. Jag tolkar det som att rattstången är jord och inte en plusledare.
/Fredrik
Användarvisningsbild
av frasse4
Nej det är inte direkt +12 V matning. Det går genom tutan först. Att du mäter 12 V med en multimeter är för att multimetern har mångdubbelt högre inre resistans än tutan. Du kan ju prova att mäta resistansen mellan +12 matningen vid rattståmgen och pluspolen på batteriet om du är osäker
Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]