Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
V70 -01 awd 2.4t
Ja den vibrerar ganska kraftigt nu när den är lastad eller man kör så den gungar ihop.
Stödlager eller bussningar? Ska göra en hjulinställning snart så vill fixa detta först... Men är tandlös på detta problem då allt ser och verkar ok förutom klapperstagen fram låter lite ibland. 😐
av MickeM
Frrla skrev: fre 06 mar 2020, 12:16 Nu är jag dålig på dom här modellerna. Men är det den som sitter bakom vinkelväxeln? Den slår bara till när tändningen är på? Eftersom den verkar helt oberoende bak och fram när man står på lyften och snurrar däcken? 😊
Nej, viscon sitter invid bakdiffen.
Visco-AWD'er (före 2003) är ett helt analog system och behöver ingen ström öht.

Nu kan det kanske bli så, att viscon inte aktiveras om bak snurrar fortare än fram.
(Men jag tror det)
Motsatt, så aktiveras den absolut och vill dra med. Annars skulle det inte funka.

Så testa om åtminstone kardanen följer med om du snurrar ett lyft FRAMhjul i friläge?
Det ska den göra, och även vilja dra med bakhjulet om man inte snurrar jättesakta.

Kan du rotera framhjulet utan att kardanen dras med, är vinkelväxeln eller hylsan trasig.
Dras kardanen med framhjulet men bakhjulen vill inte med även om du snurrar lite fortare är viscon paj.

Notera:
Att med alla fyra hjul i luften kan du få så att motsatta hjulet vrids åt andra hållet istället.
DÅ dras inte kardanen med.
Då går kraften rakt igenom till andra hjulet, pga differensialen.
Lyft ETT hjul, eller håll i motsatta på nått vis.

Med Haldex (efter 2003) behöver tändningen vara på för att koppla in bakhjulen, men kardanen är ALLTID inkopplad med framhjulen.

Trasig hylsa eller vinkelväxel är standardfel.
Är den aldrig renoverad, är det mycket troligt.
Viscotypen eller Haldextypen kvittar.
Vinkelväxeln är lika usel oavsett.
Användarvisningsbild
av Frrla
MickeM man bugar för infon! :D
Ska helt klart testa och kika lite mer noga nu när man vet vad man slänger ögonen på :)
jag har kört bilen en hel del i snö och på is och har då sett att den drar på 4-hjulsdriften. däremot har den spunnit loss med bara framhjulen ett par gånger när bakhjulken stått på bar mark tills den tagit sig fram någon dm innan den hittar fäste och krålar sig iväg.
Användarvisningsbild
av Frrla
nu har jag höjt framänden till originalhöjd provisoriskt med gummi mellanlägg i fjädrarna. och direkt efter detta började bilen tok-skaka så man kunde nästan inte hålla i ratten och sitta kvar i stolen i 40km/h. slutade direkt när man slutade gasa men började hemskt igen så fort man stod lite på gasen. Körde ner bilen på parkeringen igen och fick med en passagerare, och se vad det var frågan om å körde då i 3 påtthål efter vägen så det knackade lite å sen försvann vibrationerna nästan helt. är det inre drivknutarna iaf då som är påväg att bli fnas eller vad ska man hoppas på? :)
inte kört fortare än 50km/h än men imorgon kanske det blir mer provning om det är lite trafik i farten. tar 240in på jobbet imorgon...

kollade också mer noga under bilen och Viscon ser ut att ha spillt lite fett på avgassystemet. OCH vid ena bulten till denne mot bakaxeln till, har kåpan en spricka i sig så den glipar lite lätt där. halv mm kanske.

har lyst och torkat med papper där det vart blött från vägen och ser inget böjt eller trasigt förutom en bussning här eller där som är lite "sliten" men har sett betydligt värre exempel.
av MickeM
Du har inte ej orginal aluminiumfälgar med plastring i mitten som är skadad eller saknad?
Det skulle förklara skillnaden före/efter hjulmontage och tom före/efter potthål.
Det kan ge vibrationer/vobbel något fruktansvärt.

Om inre drivknutarna orsakar vibrationer av den magnituden är dom så glappa så det känns.
Gäller även stödlager till höger drivaxel, men en AWD har kanske inte det. Minns inte om den satt direkt i vinkelväxeln eller hur det var.

Anliggande broms ger också vibrationer, men inte av magnituden som beskrivs.

Ta en titt på motorfästen också.
Kanske främst den vid vevaxelns remskiva.

Stödlagerhållaren för kardanen är hel?
Gummit alltså.

Sprickan är ju inte bra oavsett.

Självklart har du kännt på alla hjulskruvar?
Och ryckt och slitit i alla hjul?
Kollat om alla balansvikter sitter kvar på fälgarna?
Ibland missar man det uppenbara...
Användarvisningsbild
av GLIZ
Fick liknande problem efter potthål med min S80/02. Visade sig att byte av styrleder gjorde susen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Frrla
Lämnade in på volvo så de fick kolla.
Men först. Har original plåt 16 nu på vintern och alu 17 på sommaren. Så tycker inte det är någon orsak. Har känt på hjul bultar också.

På volvo fick jag veta att båda inre styrleder var väldigt glappa. Det kan jag inte förstå att jag missat. Men när jag känner och sparkar nu så är de sopslut. Kan vem som helst avgöra......
Vänster länkarm bussning bakre och höger länkarm bussning främre tyckte de också att det var dags att byta. De sa aldrig något om knutarna men tänkte försöka få tag på bättre beg och eventuellt byta dem i samma veva...

Bad dem kolla på allt och de har ej nämnt något annat, har själv inte sett eller kännt att något annat som Stödlager gummi eller annat i regionen skulle vara taskigt.
XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]