Typiskt...

Jag är faktiskt både förvånad och irriterad över hur lite information som faktiskt finns om 940-elektroniken(djupgående, dvs), så populär den ändå var/är.
Samma frågor på t ex 85x70 hittade jag inom 5min på google, samt att det är relativt väldokumenterat i VIDA....
940? Inte ett skit....

Inte ens ett sketet "pinout" diagram på kabelstyckena till instrumenthuset... Nänä, där måste man minsan gräva igenom hela elscheman och färg-matcha kablarna för att ta reda på vad som går till vad... Att det ska vara så svårt att bara ha pin1-14 kontakt A = det och det osv...
Har iaf lyckats luska reda på att det ska vara 48-kuggs krans i bakaxeln, eftersom jag har ABS(som enl. uppgift inte fungerar med bara 12 kuggar). Det är samma som 85x70, vilket
bör betyda att hastighetsimpulserna är mer eller mindre identiska. Men det hjälper som sagt inte mycket utan att luska ut vilken j-a kabel den signalen går igenom
Det underlättar ju heller inte att kontaktstyckena är så dumt utformade att det är svårt att både ha dom ikopplade och mäta, utan att behöva löda eller göra annan fysisk åverkan på dom. På 85x70 är det bara att sticka ner testkablarna på ovansidan av kontakterna(möjligheten att ta bort överdelen av instrumentbrädan underlättar ju sjukt mycket också) och ut och köra medans man loggar signalerna...
Det är nästan lite skrattretande att tänka att 945an ska föreställa ett år nyare än V70in

Allt jag rört hittils känns
minst 20 år äldre och betydligt sämre genomtänkt än på V70in, design-mässigt.

"Alla" lovordar gamla bakhjulsdrivna volvos för att dom är så lätta att skruva på... Vetefan om jag vill hålla med... Visst, vissa saker är enklare, t ex växellåds-jobb och kamremsbyte(iom. enkelkam), men överlag är det fasen lika trångt under huven som på en framkraffsad volvo, med den nackdelen att saker inte är byggda för att enkelt tas bort som det är på t ex 85x70.
Nåja, nog ventilerat för nu. Ska fortsätta tjura en stund och sen fortsätta tänka ut ett lämpligt tillvägagångssätt.