Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Camelen
Har en 90 cc med luftfjädring och har haft stora problem med vibrationer. Men efter ombalansering av däck, 3ggr uppgradering av Haldex och nu senast byte av kardan och medbringare så är det borta.
av mojja
Verkar som vi inte får ordning på min bil. Har varit inne med den 3 ggr nu för vibrationer och skakningar.

Idag säger meken efter 3 balanseringen att bilen blev bättre men inte helt bra och att han inte kan få den bättre än så här!

Där gick luften ur mig, orkade inte ens kommentera utan konstaterade bara att okej så tråkigt.

In till säljaren och förklarade att jag nu haft bilen inne 3 ggr på 1000 mil och 3 månader. Meken har gett upp och konsnterat att bilen vibrerar fortfarande och att det inte blir bättre.

Jag nämnde återköp/omleverans och att jag inte har lust att åka jojo nå mer o försöka få bilen reparerad.

Bilen kvar hos Volvo och säljaren skulle ta tag i det med verkmästare/chefer.

Har inget ont att säga om varken sälj eller verkstad förstår att det inte är deras fel och att även dom är uppgivna.

Samtidigt kommer jag inte ta en vibrerande bil och störa mig dom kommande 30 månaderna på vibrationerna.

Hoppas och önskar innerligt att dom får ordning på den då jag älskar bilen i sig och stormtrivs med den annars får man kolla mot kontinenten och byta märke igen.

Jaja nu har ni iallafall fått en update på läget!
av mojja
Freddy100 skrev: tor 05 mar 2020, 21:35 Tråkigt. :-( Jag kör oxå V90CC T5 MY20 utan ngr problem. 18' Continental sommardäck och 19' Hakka odubbade vinter. Har du D4?
Väldigt tråkigt.
Har en V90CC D5 MY20.
18” 5 spoke med Pirelli dubbade

Sommardäck och fälgar har jag inte hunnit prova än :-/
mojja skrev: tor 05 mar 2020, 21:44
Freddy100 skrev: tor 05 mar 2020, 21:35 Tråkigt. :-( Jag kör oxå V90CC T5 MY20 utan ngr problem. 18' Continental sommardäck och 19' Hakka odubbade vinter. Har du D4?
Väldigt tråkigt.
Har en V90CC D5 MY20.

Pirelli har ju väldigt dåligt rykte för Volvo. Testa odubbade Michelin eller annat?
av mojja
Freddy100 skrev: tor 05 mar 2020, 21:58
mojja skrev: tor 05 mar 2020, 21:44
Väldigt tråkigt.
Har en V90CC D5 MY20.

Pirelli har ju väldigt dåligt rykte för Volvo. Testa odubbade Michelin eller annat?
Jag har lagt det på förslag till verkstan. Men samtidigt ska ju inte jag vara en besserwisser och tala om för dom hur dom ska sköta sitt jobb.

Jag hade ju börjat med nya fälgar/däck efter att ombalansering misslyckats 2ggr för att konstantera om det är bil eller fälgar/däck som är problemet.

Men men. Jag kan inget annat göra än att ge dom en chans till att nu åtgärda bilen en gång för alla oavsett om det tar 1 dag eller 1 månad spelar inte mig någon roll. Bara problemet löses permanent. Annars så får det bli återköp och en tyska.

Jag har blivit supertrevligt bemött och ingen har hymlat eller försökt förneka att bilen vibrerar men det hjälper ju inte när vi problemet kvarstår.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Så här skulle jag ha gjort:
1. Låt en riktig däckverkstad med kompetens och Road-force balanseringmaskiner kolla upp däck och fälgar
2. Kolla att alla fälgarna centrerar exakt på hjulnaven
3. Låt ÅF/märkesverkstad fortsätta felsökning på bilen om det inte var något fel under punkt 1 eller 2..
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag hade odubbade Continental och bilen vibbade. Det tog ett år att till slut testa andra. Sommaren kom emellan och bilen var lugn med Michelin sommardäck. Vinterdäcken åkte på och vibbarna kom igen. De balanserade däcken och höll på. Jag till till säljaren och bubblade om återköp då gick han in till verkstan och röt. Fick Michelin odubbade och bilen blev lugn som en filbunke. Contidäcken såg perfekta ut på alka test men ändå. Säljaren trodde att de är för veka och storknar under bilens tyngd och så att säga dubbelstudsar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Robbi skrev: tor 05 mar 2020, 22:31 .. är för veka och storknar under bilens tyngd och så att säga dubbelstudsar...
Dubbelstuds?? Det var en rolig förklaring :-) Jag åkte Continental ett tag men gav upp, tre av fyra däck var helt enkelt "orunda"...
Men iallafall.. "Road Force" balansering är avsedd att avslöja precis sådana problem.
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

Fixa en stegmuff från 3" katten bara? […]

startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Hej! Tack för snabbt svar. Har en lödsta[…]