Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått en jätte konstigt problem, hämtade ut min bil 17/12 och min elektriker som monterade Garo laddboxen sa åt mig att styr laddningen så att bilen laddas så nära du kan tills att du ska använda den, bara för att varma batterier gör att du kommer längre på varje laddning.

Har fungerat jätte bra tills för ca 2 veckor sedan, helt plötsligt så styr bilen ner laddningen till bara 7A / 1kW när den laddar på schemalagd laddning via VOC appen, sätter jag på parkeringsklimat så höjs den till 11A / 2kW och så fort jag slår av parkeringsklimatet så går den tillbaka. Laddar jag på tex. kvällen dagen före så får jag 15A / 3kW

Kan Volvo skicka nya program uppdateringar via mobilnätet till bilen? har ju fungerat bra tidigare men inte längre.
Har inte märkt något. Fungerar bra varje gång.

Parkeringsklimatet drar ca 4A så det laddade fortfarande med 7A

Max laddstyrka är en förhandling mellan bil/kabel/laddbox.

Förenklat så säger bilen: jag vill ha 16A. Hur mycket får jag?
Resten är upp till vad kabel kan ge och vad laddboxen vill ge.

Har din garo någon effektvakt som begränsar?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Monnier skrev: lör 07 mar 2020, 06:55 Har inte märkt något. Fungerar bra varje gång.

Jag har lastbalansering men uttaget är bara 7A / 1kW men startar jag värmaren med stol och ratt värme så stiger uttaget till 11A / 2kW så det är inte lastbalanseringen som stryper laddningen, händer bara när man schema lägger laddningen. Har fungerat perfekt men för ca 2 veckor sedan så började problemet med att laddningen stryps via bilen, frågan är ju om man kan få uppdateringar till bilen via mobilnätet?
Laddar jag utan att schema lägga den så ger boxen 15A / 3kW .
Klabbe65 skrev:
Monnier skrev: lör 07 mar 2020, 06:55 Har inte märkt något. Fungerar bra varje gång.

Jag har lastbalansering men uttaget är bara 7A / 1kW men startar jag värmaren med stol och ratt värme så stiger uttaget till 11A / 2kW så det är inte lastbalanseringen som stryper laddningen, händer bara när man schema lägger laddningen. Har fungerat perfekt men för ca 2 veckor sedan så började problemet med att laddningen stryps via bilen, frågan är ju om man kan få uppdateringar till bilen via mobilnätet?

7A = ca 1,6kW
11A = ca 2,5kW
15A = ca 3,45kW

Kan du testa att schemalägga ca 60 minuter och se vad uttaget blir?
Funderar på om den väljer laddstyrka efter behov för att ladda hela schemaläggningen?
Monnier skrev:
Klabbe65 skrev:

7A = ca 1,6kW
11A = ca 2,5kW
15A = ca 3,45kW

Kan du testa att schemalägga ca 60 minuter och se vad uttaget blir?
Funderar på om den väljer laddstyrka efter behov för att ladda hela schemaläggningen?
Men det kan inte stämma, provade att ställa in 5:30-7:30 men fick ändå bara 7A / 1kW, batteriet var tomt vid början av laddningen, har även provat att byta till en annan typ 2 kabel men det är lika, det konstiga är ju att allt fungerat perfekt men för ca 2 1/2 vecka sedan började problemet, får schemalägga laddningen via Garo boxen men det är betydligt mer omständigt att göra det, dom har bara en Wi-Fi styrning så det går bara att göra när man är hemma på plats och omständigt, Garo är tydligen på gång med en app men vet inte när den släpps.
Klabbe65 skrev:
Men det kan inte stämma, provade att ställa in 5:30-7:30 men fick ändå bara 7A / 1kW, batteriet var tomt vid början av laddningen, har även provat att byta till en annan typ 2 kabel men det är lika, det konstiga är ju att allt fungerat perfekt men för ca 2 1/2 vecka sedan började problemet, får schemalägga laddningen via Garo boxen men det är betydligt mer omständigt att göra det, dom har bara en Wi-Fi styrning så det går bara att göra när man är hemma på plats och omständigt, Garo är tydligen på gång med en app men vet inte när den släpps.
Jag har ingen aning. Men testade schemaläggning för någon dag sedan och jag fick ut strax under 10A (Laddbox stryper till 10A)

Det hade ju varit intressant att testa schemaläggning vid någon annan laddbox och se om det är samma fenomen
Hej!
VoC har ingen möjlighet att styra strömstyrkan under laddning i dagens PHEV. Det är antingen bilen som begränsar strömstyrkan eller din laddbox. Se till att bilen får den senaste mjukvaran. Och nej, Volvo kan inte skicka mjukvara-uppdatering via mobilnätet med dagens implementation. Du behöver åka till verkstan.

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]