Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robert123
Cotag skrev:Vid jämförelse av belägg till min bil så såg jag att man från något chassi.nr har olika belägg bak. Skillnaden är -minst- att tjockleken är ändrad 1 mm. Det är inte detta som ställer till det för en del här på forumet? För tjocka belägg som nästan passar och sen går varma tänker jag då.

Länk: viewtopic.php?p=1322855#p1322855
Så kan det säkert vara, borde inte vara något problem för mig tänker jag då mina skivor är ganska slitna..
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tack för tipsen om mätning av skivorna. :-)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Byglarna till oken är inte ens i närheten av att vara rena från rost och skit. Där plåtblecken ligger an, metallrent! Sen på med lämpligt fett, tunt.
Tyvärr såg inte oken jättebra ut, har du lite tur så kanske dom klarat sej. Prova att fixa byglarna först.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolven ska gå att trycka tillbaka med tummarna utan att det gör alltför ont :P
Gör den inte det så är det antagligen rostangrepp på cylinderns insida, lösningar har diskuterats i andra trådar här nyligen
Och oket ska kunna glida lätt på glidpinnarna, annars lever det ju inte upp till namnet glidkolvsok :-D
av robert123
Nu har jag på vänstersidan gjort rent med stålborste på okhållaren, gjort rent de tunna metallinläggen som håller beläggen, filat ner öronen på beläggen litegrann, tagit ut glidpinnarna och rengjort dom samt applicerat lite ny silikonfett. La i bromsoksfett mellan öronen på beläggen och metallinläggen. Oket gled riktigt fint på glidpinnarna och beläggen gled enkelt mellan metallblecken.

EPB hade jag backat med dator. Pumpade ut kolven och bromsade några gånger med bilen på. Testade sedan snurra hjulet och det låg inte alls på lika mycket.

Efter det gick jag ut ur serviceläget för P-bromsen så att motorn körde ut pinnen mot kolven. Då började bromsen ligga på mer igen, så som i den tidigare videon.

Jag har beställt nya TRW-belägg och skivor nu och ska se om det gör någon skillnad.

Bilagor
B7A83857-048C-4397-85E9-A70E30F62EB1.jpeg
B7A83857-048C-4397-85E9-A70E30F62EB1.jpeg (672.95 KiB) Visad 443 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
S6024t skrev: lör 07 mar 2020, 18:54 det där är INTE rent..
Tänkte precis detsamma.
Allt ser både väldigt skitigt och rostigt ut...

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Det vore ju ynkligt om klossarna var slut efter 40[…]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]