Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Börjar med att berätta att bilen står på verkstad för felsökning, så egentligen vill jag nog mest bara ha bekräftelse för om deras hypotes är rimlig eller om det finns något annat (billigare :crying: ) svar på frågan...

Bilen är XC70 -05, import från Canada om det har betydelse.

Försöker få med alla turer här...
Började med att den plötsligt informerade om bromsfel, stanna omedelbart, typ. Jag var några hundra m hemifrån så jag körde hem. När vi sen skulle kolla igen, så gick det bara att starta den med den ena av nycklarna.
Ringde Volvoverkstan som trodde att batteriet behövde bytas - vilket inte var någon orimlig tanke, så vi gjorde det. Och maken lyckades kortsluta batteriet medan det monterades, genom att lägga verktyget mot karossen.
Han provkörde bilen (som fortfarande bara accepterade ena nyckeln) och då växlade den inte som den skulle, kodade fel på växellådan och dioderna vid växelspaken lyste fel/inte alls (minns inte exakt). Och varvräknaren, möjligen även hastighetsmätaren, funkade inte alls.
Vi valde att köpa ytterligare ett nytt batteri, för säkerhets skull. (det går ändå åt batterier här, till elstängsel, så...)
Och fortfarande växlade den inte som den skulle, minns inte exakt vad mer.
Sen har bilen fått stå orörd ett tag, pga brist på tid och pengar...
Körde den till sist till Volvoverkstan. Då accepterade den nyckeln som den tidigare ratat. Den kodade för behov av service av växellådan, men växlade som den skulle.
När teknikern på verkstan kollade den så visade den åter felkod för bromsarna.
Han har dragit ut en lista över felkoder, men jag minns inte allt vad som stod där.

Utan att jag nu berättar vad hypotesen är, vad skulle Ni här gissa på att felet är?
Det är inte en av dom som hamnade i saltvatten utanför USA någonstans?
Dom dömdes ut, och via öststater tvättas dom både bokstavligen och pappersmässigt för oseriös försäljning i EU.

Gissningslek utan felkoder blir bara hejvilt spekulerande, bara så du vet.

Vattenskadad CEM?
Regnvatten utifrån, då CEM har (hade) en dålig lucka på just 2005. I Canada kanske dom inte åtgärdades i efterhand/goodwill.
CEM är gemensam nämnare för alla problemen.

Felkoder skulle ge MYYCKET bättre gissningar.
Bifoga iaf ett foto av pappret om du inte orkar skriva. Koderna är viktigare än översättningen.
Kanske ska säga att felet kan naturligtvis vara något broms relaterat också.
Bara så simpelt som en tandring till en ABSgivare.
Eller nått annat ABS relaterat.
Hastighetsinputen blir lidande, automatlådan går in i nödläge och i så fall hör problemet med nyckeln inte hit alls.

Hur betedde den sig när nyckeln "ratades"?
MickeM skrev: tis 03 mar 2020, 13:39 Det är inte en av dom som hamnade i saltvatten utanför USA någonstans?
Dom dömdes ut, och via öststater tvättas dom både bokstavligen och pappersmässigt för oseriös försäljning i EU.

Gissningslek utan felkoder blir bara hejvilt spekulerande, bara så du vet.

Vattenskadad CEM?
Regnvatten utifrån, då CEM har (hade) en dålig lucka på just 2005. I Canada kanske dom inte åtgärdades i efterhand/goodwill.
CEM är gemensam nämnare för alla problemen.

Felkoder skulle ge MYYCKET bättre gissningar.
Bifoga iaf ett foto av pappret om du inte orkar skriva. Koderna är viktigare än översättningen.
Äh, blev fel...
Nej, jag kan inte tänka mig att det är nån bil som hamnat i saltvatten. Den togs in privat av en familj som tog med sig bilen när de flyttade hem till Sverige.

Vad står CEM för?
Som den hästnörd jag är, har jag bara hört förkortningen användas för (fritt översatt) smittsam livmoderinflammation på häst... :P

Jag har inte sett felkodsutskriften, bara pratat med mekanikern i telefon.
CEM =Central Electronic Module.
Huvuddatorn i bilen, kan man säga.
Sitter innanför instrumentbrädan, och monteras/demonteras genom en lucka ute under vindrutetorkarna. Det är den luckan som kan läcka regnvatten.
Nu är det inte speciellt vanligt, men när flera moduler lägger av, är ofta just CEM inblandad.
Men inte nödvändigtvis!
Men det finns massor av fler möjliga fel än just det.
Du har för övrigt 9 eller fler moduler i bilen, beroende på hur den är utrustad.
Några större och några mindre i nätverk som styr olika saker. Om en av dom större får problem, kan det slå ut kommunikationen, och då upphör flera funktioner som annars kan antas vara ej relaterade till varandra.

Den här tråden kommer ingenstans utan felkoder att gå på.
Så, vad sa mekaniken då?

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]