Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stara
Hejsan

Jag är i ett litet dilemma. Från diverse bilintresserade fick jag rådet att i samband med byte av kamrem och multirem även byta vattenpumpen på den nyinköpta S80 Geartronic D3 2011, Bilia svarade mig att vattenpumpen på denna inte byts om man inte märker något fel med den. Varpå jag står frågande inför hur jag egentligen ska göra?
Jag fick även rådet att få växellådan spolad samt oljan i den bytt, helst vid 12 000 mil men den möjligheten är försvunnen då bilen rullat 15500 mil. Bilia svarade mig att det inte görs på den växellådan om man inte märker av problem med den? På min fråga om de problem som funnits med C1 tätningen och om det inte kan vara en idé att göra det av den anledningen svarade de att vid problem med C1 tätningen så blir utvägen oftast en ny låda.

Så, vad ska man egentligen göra? Jag är tämligen okunnig själv om just Volvo så alla tips och råd är guld värda!
Det är en god idé att spola igenom växellådan ändå, det är bättre med förebyggande underhåll än att försöka få ordning på redan uppkomna problem.

Problem med växellådan uppstår oftast när avlagringar och skit sätter sig i ventilhuset. Enda sättet att förebygga det är att byta ATF och spola ur lådan.
Tack för alla era snabba svar! Hur är det egentligen med problemen på den här lådan? Jag började läsa om C1 tätningen och konsekvenserna (bilen hoppar vid växling N till D till exempel och byte av växellåda för 70000 är att vänta) och som det är nu är det inget lugnt bilägande jag känner att jag är i :-/
Hade jag läst om problemen innan så hade det inte blivit Volvo är jag ganska så säker på, men nu blev det ju det ändå men oron över att växellådan är en tickande bomb är inte särskilt rolig :-(
Det är inga generella fel på lådan, det är en japansk Aisin-låda med gott rykte och bra kvalitet. Precis som med alla automatlådor är problemet det som ofta kallas "filled for life" eller "sealed for life." Man har helt enkelt klarat av att få i stort sett alla lådor att fungera felfritt ett visst antal tusen mil utan underhåll, vilket ser bra ut I servicekalkylerna.

Vad man måste förstå är skillnaden mellan den ekonomiska livslängden och den mekaniska livslängden. När lådan har jobbat på i sisådär 20.000 mil kan biltillverkarna rycka på axlarna åt att den havererar, inga garantier eller good will-åtaganden existerar, och den första ägaren har haft ett problemfritt ägande och för längesedan köpt en ny bil. För både tillverkare och första ägare är den ekonomiska livslängden förbrukad, och när lådan rasar är även den mekaniska livslängden över. Filled for life...

Att den mekaniska livslängden lätt kan förlängas flera gånger om med vanligt gammalt underhåll är en helt annan sak, som numera helt hamnar på ägare längre ner i kedjan att hålla koll på. Vilket tillverkarna inte riktigt kan upplysa om, för då faller ju hela principen om filled for life. Undantaget då givetvis taxi och polis, som kör många tusen mil redan första året och där garantiärenden riskerar att bli dyra för tillverkarna. Då är det helt plötsligt väldigt viktigt att serva växellådan...

Man kan jämföra med problemen som uppstod på en del motorer när tillverkarna förlängde serviceintervallerna, otyget med s.k. long life-service, ta Saab, VW och flera andra märken som exempel. Hur flux fördubblade man miltalet mellan servicetillfällena, och några år senare rasade motorer till höger och vänster. Man hade helt enkelt tagit bort marginalerna och toleranserna genom att förlänga serviceintervallerna, och man marknadsförde detta såpass hårt att kunderna nästan fick för sig att motorerna var underhållsfria. Finns givetvis fler aspekter på detta, men man måste förenkla ibland för poängens skull.

Det fungerar alldeles utmärkt för den som köper en ny bil vart tredje år, och framförallt för tjänstebils/förmånsbilsmarknaden, men för privatkonsumenten som köper en bättre begagnad bil är det lurigt.
Senast redigerad av 1 MarcusJ, redigerad totalt 0 gånger.
MarcusJ skrev: tis 03 mar 2020, 15:10 Det är inga generella fel på lådan, det är en japansk Aisin-låda med gott rykte och bra kvalitet. Precis som med alla automatlådor är problemet det som ofta kallas "filled for life" eller "sealed for life." Man har helt enkelt klarat av att få i stort sett alla lådor att fungera felfritt ett visst antal tusen mil utan underhåll, vilket ser bra ut I servicekalkylerna.

Vad man måste förstå är skillnaden mellan den ekonomiska livslängden och den mekaniska livslängden. När lådan har jobbat på i sisådär 20.000 mil kan biltillverkarna rycka på axlarna åt att den havererar, inga garantier eller good will-åtaganden existerar, och den första ägaren har haft ett problemfritt ägande och för längesedan köpt en ny bil. För både tillverkare och första ägare är den ekonomiska livslängden förbrukad, och när lådan rasar är även den mekaniska livslängden över. Filled for life...

Att den mekaniska livslängden lätt kan förlängas flera gånger om med vanligt gammalt underhåll är en helt annan sak, som numera helt hamnar på ägare längre ner i kedjan att hålla koll på. Vilket tillverkarna inte riktigt kan upplysa om, för då faller ju hela principen om filled for life. Undantaget då givetvis taxi och polis, som kör många tusen mil redan första året och där garantiärenden riskerar att bli dyra för tillverkarna. Då är det helt plötsligt väldigt viktigt att serva växellådan...
Så problemet med C1 tätningarna är med andra ord något som går att förebygga? Är det spolning och oljebyte som gäller i så fall?
Jag har förstått så mycket som att tätningen inte gör sitt jobb och att läckaget i sin tur kan leda till totalt haveri med start i just att bilen hoppar och smäller till vid växling från N till D exempelvis. Man hade ju hemskt gärna velat förebygga att just det händer..
Stara skrev: tis 03 mar 2020, 15:14Så problemet med C1 tätningarna är med andra ord något som går att förebygga? Är det spolning och oljebyte som gäller i så fall?
Jag har förstått så mycket som att tätningen inte gör sitt jobb och att läckaget i sin tur kan leda till totalt haveri med start i just att bilen hoppar och smäller till vid växling från N till D exempelvis. Man hade ju hemskt gärna velat förebygga att just det händer..
Ja, exakt så. Att man inte spolar lådan och byter ATF leder till att avlagringar bildas när partiklar från momentomvandlaren m.m. ansamlas i lådan. ATF bryts ner av värme och friktion, och förlorar med tiden sina egenskaper. En automatlåda fungerar som en hydraulisk pump, och om kanaler och passager sätts igen och ventiler inte kan öppna eller stänga korrekt rasar det. Att man dessutom har rationaliserat bort filtren i automatlådorna gör inte saken bättre, men det är inget unikt för Volvo och Aisin, så är det överallt.
MarcusJ skrev: tis 03 mar 2020, 15:24
Stara skrev: tis 03 mar 2020, 15:14Så problemet med C1 tätningarna är med andra ord något som går att förebygga? Är det spolning och oljebyte som gäller i så fall?
Ja, exakt så. Att man inte spolar lådan och byter ATF leder till att avlagringar bildas när partiklar från momentomvandlaren m.m. ansamlas i lådan. ATF bryts ner av värme och friktion, och förlorar med tiden sina egenskaper. En automatlåda fungerar som en hydraulisk pump, och om kanaler och passager sätts igen och ventiler inte kan öppna eller stänga korrekt rasar det. Att man dessutom har rationaliserat bort filtren i automatlådorna gör inte saken bättre, men det är inget unikt för Volvo och Aisin, så är det överallt.
Den har som sagt rullat 15500 mil redan utan en spolning, men inbokning av spolning och oljebyte så borde jag kunna sitta någorlunda lugnt i båten kanske?
Om Bilia låter sig övertalas att göra en sådan, såklart ;)

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]