Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en S60 T6 som jag rattat sen mitten av januari. Helt klart en trevlig bil MEN jag upplever att aktern sticker så fort man kör ur en kurva i lite högre hastighet. Nu menar jag verkligen inte jätthög hastighet. Tycker bilen känns svampig och krängande rent generellt, vill bara kolla om det är någon mer som upplever samma sak. Har haft bilen testkörd av en kille på expresservice och han upplevde samma sak. Efter en uppgradering av mjukvaran blev det (placebo??) lite bättre.

Väntar återkoppling av Volvo kring nästa steg men är intresserad av att höra huruvida någon annan med laddhybrid som upplever samma. Servicekillen "trodde" det kunde bero på att bensin- (driver fram) och elmotor (driver bak) hamnar i osynk. Jävligt obehadligt är det dock! Känns som jag ska köra i diket varje gång...

Hälsningar
ahogsell skrev: mån 02 mar 2020, 12:16 Hej,

Har en S60 T6 som jag rattat sen mitten av januari. Helt klart en trevlig bil MEN jag upplever att aktern sticker så fort man kör ur en kurva i lite högre hastighet. Nu menar jag verkligen inte jätthög hastighet. Tycker bilen känns svampig och krängande rent generellt, vill bara kolla om det är någon mer som upplever samma sak. Har haft bilen testkörd av en kille på expresservice och han upplevde samma sak. Efter en uppgradering av mjukvaran blev det (placebo??) lite bättre.

Väntar återkoppling av Volvo kring nästa steg men är intresserad av att höra huruvida någon annan med laddhybrid som upplever samma. Servicekillen "trodde" det kunde bero på att bensin- (driver fram) och elmotor (driver bak) hamnar i osynk. Jävligt obehadligt är det dock! Känns som jag ska köra i diket varje gång...

Hälsningar
Ganska vanligt fenomen. All biltidningar har också tagit upp det på just Volvos hybridmodeller. Elmotorn är kvickare än bensinmotorn vars kraft ska igenom en växellåda bland annat innan den är ute på hjulen. Där har du det. Vanesak helt enkelt.
Tack! Men bilen ska väl inte bete sig som den vill dra ner i diket? Jag hade en S90 T8 som lånebil innan jag fick S60 T6 och den betedde sig INTE på detta sätt (sorry att det inte framgick i min första post)
ahogsell skrev: mån 02 mar 2020, 13:12 Tack! Men bilen ska väl inte bete sig som den vill dra ner i diket? Jag hade en S90 T8 som lånebil innan jag fick S60 T6 och den betedde sig INTE på detta sätt (sorry att det inte framgick i min första post)
Beror kanske på olika körstil väglag. Bör ju inte skilja på de två bilarna. Samma drivlina.
Läs lite test i de olika biltidningarna så är det ett par som nämt att man får va lite försiktig på gasen i kurvorna.
ahogsell skrev: mån 02 mar 2020, 13:12 Tack! Men bilen ska väl inte bete sig som den vill dra ner i diket? Jag hade en S90 T8 som lånebil innan jag fick S60 T6 och den betedde sig INTE på detta sätt (sorry att det inte framgick i min första post)
Precis så upplever jag min bil också, när man kommer fram till en rondell så upplevs bilen att den understyr, kassar in och då gasar jag inget så det borde inte bero på elmotorn.
Har även provat att gasa på lite över godkänd hastighet och när man kommer upp mot 160-180 så blir ju bilen som en gammal amerikanare, gungar och vinglar, hade en Passat innan Volvon och den kunde man gasa upp i 200 och den gick som på räls.
Spontant tänker jag på...
Hjulinställning behövs?
Däcktryck?

Har kört med fel hjulinställning på en Skoda Superb 4x4 -15 och det blev stor skillnad i stabilitet när den fick rätt inställning. Bilen var då 1år när det gjordes. Man kan ju undra om det ska behövas på nästan nya bilar, men då jag upplevt skillnaden så får det bli min rekommendation.
Om problemet beror på att framänden med förbränningsmotor och växellåda ska hänga med en elmotor bak så känns det som problem för Volvo. Växellådan är så långsam att dra när man släppt efter lite, typ den körning som beskrivs i inledningen i den här tråden. Det finns massor av inlägg om det i andra trådar på forumet och jag tänker speciellt på tråden om Polestar uppgradering eller ej.
Klabbe65 skrev:
Precis så upplever jag min bil också, när man kommer fram till en rondell så upplevs bilen att den understyr, kassar in och då gasar jag inget så det borde inte bero på elmotorn.
Har även provat att gasa på lite över godkänd hastighet och när man kommer upp mot 160-180 så blir ju bilen som en gammal amerikanare, gungar och vinglar, hade en Passat innan Volvon och den kunde man gasa upp i 200 och den gick som på räls.
Precis så - jag har testat lite olika varianter - svänga utan något som helst gaspådrag, svänga med fyrhjulsdrivten påslagen (via drive mode) och bilen beter sig precis lika oavsett. Jag har tidigare kört en Audi S5 Sportback från 2013 och efter denna en Audi A5 3.0 TDi - innan dess hade jag en Mazda 6; har aldrig varit med om något liknande. Som jag även nämnde körde jag ju en S90 T8 innan och den kändes inte alls som T6an

Däcktryck ligger på 2.7 runt om.
Vad har du för däck på bilen?

Det du beskriver påminner väldigt mycket en BMW 520d med dubbfria Nokia Hakka som jag hade en gång i tiden. Nokia-däcken hade bra fäste på vinterväg, men körupplevelsen var ingen höjdare. Bilen betedde sig mycket bättre med sommardäck.

Nordiska dubbfria däck är väldigt mjuka, och kan vara rent utsagt otrevliga på "sommarväg".
Håller med föregående.
Jag har Hakka R3, bra däck när det kommer snö/halka men annars på tok för mjuka. Bilen vill bara kasa i svängar vintrar som denna när det går lite fortare, trots 235/40/18...
Hade Nokian WR A4 innan, de var betydligt bättre i alla lägen. Dessutom mkt stabila.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]