Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Geoham skrev:
SundanceKid skrev: lör 29 feb 2020, 19:45 Jag hoppas min går under det. Min förra T5a låg ner mot 0,6 vid sån körning.

Skickat från min ONEPLUS 6T

Det kan omöjligt stämma. Sett att du skrivit liknande innan. Det stämmer inte.
Det stämmer. Min v90 har gått snålt sen den plockades ut ny. Snitt sen ny är 0.7 om jag inte missminner mig helt nu.

Skickat från min ONEPLUS 6T

Racetwin2 skrev: lör 29 feb 2020, 12:23 Kan rapportera en långtur stad-motorväg-landsväg—stad med en ny V90T8

Körning från Göteborgs centrum till Skillinge på Österlen. 356 km. Yttertemperaturen ca 0 grader. Fulladdade elbatterier vid starten och använde funktionen med navigeringen som optimerar batterianvändandet
Hastighet var skyltad plus lite till så att jag höll skyltad fart enligt GPS:en. Stor del av E6 är 110 och 120-väg. Låg då på 120 och 130 på farthållaren.

Total bensinförbrukning landade på 0,71. Till detta kommer en full elladdning.

Och då är bensinmotorn långt ifrån inkörd så jag gissar att jag kommer under 0,7 med samma körning när den är fullt inkörd.
Körde samma väg tillbaka. Nu 0,65. Snitthastighet 96km/h. Höll skyltad fart hela vägen. Snitthastighet inklusive en kortpaus på vägen då jag stod med motorn på medan fika inhandlades. Bannemej inte dåligt för en bensinare. Den har inte ens gått 200 mil ännu och då är större delen på ren el. Gissar att förbrukningen kommer fortsätta sjunka något. Normalt kör jag inte riktigt såhär men ville testa vad bilen klarar av då man suger ut Max av batteriet på långfärd.
Har nu kört 94 mil med min v90 T8 och snittförbrukningen ligger på 0,49 l/mil.
Kör inte så många långa sträckor så då passar hybriden ganska bra.
Körde 13 mil idag med takbox och full bil, hamnade på 0,6 på den sträckan. Så T8 är inte en bil att åka mycket långa sträckor i om man vill åka så snålt som möjligt men måste säga att drivlinan är mycket trevlig oavsett.
Diesel som låter så himla hemtrevligt och mysigt!
Bensinmotorer tycker jag har ett så hemskt vinande och högfrekvent ljud.
Plus det faktum att bensinångor, och bensinavgasaer, stinker något vedervärdigt.
Och så kan du ju köra på förnybart med diesel.

Alltså, diesel är ju egentligen ett himla bra bränsle, men det fattar inte politikerna.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]

Söker dörrar och framskärmar passan[…]