Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PEK
Kanske en korkad fråga men har precis hoppat över hela 90-talet vad avser bilar (V70 2,4 -02 nu, 745 -88 innan) och är inte van med att bilen har synpunkter.

Fick i dagarna upp ett meddelande om att bilen tycker att det är dags för service. Nästa service som är aktuell är 6000 mil men bilen har bara gått ca 5100 mil. Kan meddelandet bero på att det är ganska exakt 1 år sedan 4000 milaservicen gjordes, dvs. är serviceintervallen "2000 mil eller ett år".

Ska jag vara orolig och ringa Volvo på måndag eller kan jag lugnt tuffa på kanske 500 mil till innan jag lämnar in den. 500 mil = ca 6 månader för mig.

Ser fram mot era kloka råd.

/Per
Användarvisningsbild
av CarMan
PEK skrev:Kanske en korkad fråga men har precis hoppat över hela 90-talet vad avser bilar (V70 2,4 -02 nu, 745 -88 innan) och är inte van med att bilen har synpunkter.

Fick i dagarna upp ett meddelande om att bilen tycker att det är dags för service. Nästa service som är aktuell är 6000 mil men bilen har bara gått ca 5100 mil. Kan meddelandet bero på att det är ganska exakt 1 år sedan 4000 milaservicen gjordes, dvs. är serviceintervallen "2000 mil eller ett år".

Ska jag vara orolig och ringa Volvo på måndag eller kan jag lugnt tuffa på kanske 500 mil till innan jag lämnar in den. 500 mil = ca 6 månader för mig.

Ser fram mot era kloka råd.

/Per
'
Du ska serva bilen en gång om året !!!

så har det alltid varit, men folk i allmenhet förstår inte det & då har man set till att bilen hjälper till att hålla reda på det.

du ska göra en såkallad 6000 mils service även om bilen gått mindre !
Själv gjorde jag 10 000 mils service på min bil i höstas & mätaren visar 4500 mil
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Gör som jag.
Be Volvo göra en mellan service, dvs. med ny olja och filter. Sedan tar du 6000 mila när bilen har gått det.
Helt ok enligt min Volvoverkstad. De tog 1000 kr för ny olja och filter.
Detta gjorde jag i maj och 6000 mila blir nog aktuell vid årsskiftet.
Det som ändå är viktigast är olja. Eftersom denna bryts ned av både drifttid och ålder. Vilket försämrar smörningen i motorn.

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
henka35 skrev:Hej

Gör som jag.
Be Volvo göra en mellan service, dvs. med ny olja och filter. Sedan tar du 6000 mila när bilen har gått det.
Helt ok enligt min Volvoverkstad. De tog 1000 kr för ny olja och filter.
Detta gjorde jag i maj och 6000 mila blir nog aktuell vid årsskiftet.
Det som ändå är viktigast är olja. Eftersom denna bryts ned av både drifttid och ålder. Vilket försämrar smörningen i motorn.

/Henrik
Jag vet att många säger att det är ok, men det är det inte !!!
du kommer att komma fel i i vissa bytes intervaller & måsta då själv håla reda på när kamremar & sånt ska bytas. det är ju oftast inte milena som sliter på grejorna. När man servar bilen så anmärker man på allt som behöver åtgärdas för att bilen ska gå bekymerlöst till nästa service, om du då hoppar över att serva bilen o bara gör en mellan service så kollas inte många viktiga saker & du kan få problem.
en bil som körs lite är det ännuviktigare att kolla över bromsarna på, du kan väll ha fått ett lekage fast dilen rullat lite, hur ofta kollar du luften i däcken eller mönstergjupet?
kör du lite får du mer föroreningar i vevhusventelationen & görs inte denna rent i til sätter kanalerna igensig & måsta man byta olje fälla & ta ner oljetroget för att få rent kanalerna (kostar ca 5000:-)
var inte dumsnål, det är mitt tips.
av PEK
Tack för era kloka råd.

6000 milaservice är bokad, den blir ju inte billigare för att man väntar...

/Per
av poan
Skaffa en bra verkstad. Service åtgärderna kan du läsa dig till. Glöm sdan allt vad heter serviceintervall och Volvoverkstäder. Du får en bättre ekonomi och samma kvalitet. Vem vill betala för påfylld spolarvätska.
P-O
Användarvisningsbild
av CarMan
poan skrev:Skaffa en bra verkstad. Service åtgärderna kan du läsa dig till. Glöm sdan allt vad heter serviceintervall och Volvoverkstäder. Du får en bättre ekonomi och samma kvalitet. Vem vill betala för påfylld spolarvätska.
P-O
helt fel inställning.
märkesverkstäderna kan bilarna bäst, då man jobbar med samma modeller hela tiden, en allbilsverksta kan omöjligt kunna allt om alla bilar.
en märkesverksta har tilgång till inside info & kan laga visa saker gratis det kan du aldrig på en allbilsverksta.
jag har sett många skräck exempel på elbilsverkstädernas "välservade" bilar
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

En annan viktig sak är att komma ihåg att många verkstäder inte alltid gör det som står i protokollet. Be att de sparar de gamla filtrerna eller märk dem. Så att du kan kolla att det är bytt.
Vet ett exempel där det är uttalat från ledningen att på "hyrbilar" kollar vi bara att det finns olja. Sedan ska boken stämplas!

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
henka35 skrev:Hej

En annan viktig sak är att komma ihåg att många verkstäder inte alltid gör det som står i protokollet. Be att de sparar de gamla filtrerna eller märk dem. Så att du kan kolla att det är bytt.
Vet ett exempel där det är uttalat från ledningen att på "hyrbilar" kollar vi bara att det finns olja. Sedan ska boken stämplas!

/Henrik
dom ditaljer som ska bytas på de olikaservisarna är den enkladelen av jobbet, den klarar alla verkstäder av. det svåra är att veta bilmodellens brister & hur man kolla dom, så att ägaren kan köra helt utan problem till nästa service. /här slår ingen märkesverkstan)

det där att delar inte byts, är inte det en skröna?
jag vet folk som bara för att jävlas märker dom nya delarne likadant som dom gammla om dom ser en märkning.
av poan
I vad mån min inställning är fel eller inte, har du inget mandat att avgöra!
Den dag min "allbilsverkstad" går på pumpem skall jag anlita en märkesverkstad, vilket har hänt, om än sällan. Jag anlitar dem dock aldrig för service i avsikt att få deras stämpel i en bok. Sån't sysslade jag med i söndagsskolan för 50 år sedan. Skillnaden var att jag fick en stärna.
P-O

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]