Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metkrokej
Hejsan!
Jag är rätt nyfrälst när det kommer till mekandes. Skaffade min första egna bil i somras, en Volvo v70 2.5t -04. Den har gått över 36k mil vilket gör att jag inte är rädd att skruva på den, perfekt för en nybörjare som mig.

Det jag funderar över är laddtrycket, när jag kopplar in felkodsläsaren (sån man kopplar till telefonen) och kör så står det att den laddar ca 1,7 bar när jag gasar på rejält. Detta är ju extremt högt men känns som att jag missar något.

Kan det vara så enkelt som att man drar bort det atmosfäriska trycket, 1bar, och att den egentligen laddar 0,7?
av metkrokej
Marlboroman skrev: sön 01 mar 2020, 17:04 En sån mätare tar signalen från map-sensorn som mäter i absolut tryck och då skiljer det en bar ungefär. Så runt 0,7 laddar den.
Tack! Då var det som jag misstänkte och då är allt som det ska och map-sensorn fungerar. Kungligt.

frippe64 skrev: sön 01 mar 2020, 14:40 Vad har du för app? Jag har Torque och tittar på Boost och den visar "rätt".
Tittar man på värde från map-sensorn så blir det nog +1.
Jag kör på OBD fusion.
XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]