Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Har ett lite irriterande bekymmer;

745 GL
1988
32000mil
Manuell
Standard 115hkr

Vid hastighet över 70km/h till omkring 100-105km/h så vibrerar/dånar det i bilen. Vad har jag gjort än så länge; Bytt bromsok vänster fram då det nöp utav bara den plus skivor o klossar båda sidor fram, balanserat alla hjul med däck, gjort framvagnsinställning samt provat att skifta till vinterdäcken MEN icke :( .

Nu vänder jag mig till Er här inne som kanske har svar till vad det skulle kunna vara :shock: ?

En sak till; När jag frikopplar och håpller pedalen nere så vibrerar det ändå...

Tack så länge!

David
Senast redigerad av 1 Aouseus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av enpc
Hej

Kan vara så att du behöver renovera kardanaxeln. Kontrollera knutkorsen och stödlagret. Kontrollera hjullagren bak oxå
fram skulle dom upptäckt fel om du har balanserat som du säger.
Användarvisningsbild
av enpc
äuhm :oops: skulle kanske behöva läsglasögon. :roll:
Missade partiet om frikopplingen :oops: . Då skulle jag kontrollera hjullagren.
av I.H.P
Hej

Jodå, kardanstången snurrar även om man frikopplar.
Kolla knutkors och stödlager, vanliga felkällor till vibrationer.

//Björn
av Kena
Kolla stödlagret, alltså gummit som håller fast hela axeln. Den brukar ge sej, skaka bara i axeln så ser du om det glappar. Gör det det så byt stödlagerhållare + lager, kostar inte så många pengar.
av Sas 945-96
Hej.Jag har samma problem som dig.Det börjar vibrera och durra i 80-105km/h.Har bytt stödlager.Ingen skillnad.Det känns som det kommer framifrån nånstans.Har kännt på knutarna som verkar OK.Knutarna kanske blivit dåliga när stödlagret varit dåligt?Vibrationerna/durret försvinner inte när man frikopplar heller.Har en 945-96 med diff som känns lite glapp när man håller i kardanen och ena hjulet.Är det nån som vet nåt om det?Kan ju vara det som vibrerar.Skriv en rad om du kommer nåt.
av J00r
Hade samma problem, var bultarna genom hardyplattan som rallat upp drog åt dom stenhårt och så var problemet. Hardyplattan är gummitplattan mellan kardan och växellådan.
av Aouseus
Sådär, en eftermiddag senare löd domen såhär;

Stödlagerhållare - Hängde på en skör tråd
Stödlager - lika roligt

Bytt till nytt= Biltema ~ 300:- = Inga vibbar från den längre plus att den känns styvare i hela drivningen faktiskt.

Guuuuuuuud va skönt!!!!!!!!!!!!
Val av motorolja

De heter samma så då är det sa[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]