Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Car
... el dieselvärmare som det väl också heter. Skulle använda det i morse. Det gick inte. Bilen hade inte använts på en vecka och det kom ett meddelande i VOC appen, minns inte vad det stod men nåt om att batteriet gått i viloläge el nåt sånt. Så jag var tvungen att först fjärrstarta bilen om jag skulle få parkeringsvärmaren att starta. Jag kunde inte göra det eftersom det stod att man ska ha bilen under ”uppsikt” om man fjärrstartar. Massor med frågor får jag med anledning av allt detta. Bland annat undrar jag när gränsen uppnås då man först måste fjärrstarta bilen för att parkeringsvärmare ska starta? Hur många dagar? Och jag undrar också om det handlar om att fjärrstarta, sen direkt starta parkeringsvärmaren, och sen genast stänga av motorn igen? Med andra ord, handlar det bara om sekunder med fjärrstarta, el måste bilen vara igång hela tiden?
av Sanders
Jag var i Sälen en vecka och hade bilen stod på parkering utanför huset. När jag skulle åka hem tänkte jag sätta på värmen inifrån men fick besked om att bilen gått i viloläge. Tror det sker efter 5 dagar. Jag fick knalla ut och sätta på värmen på mittpanelen i bilen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag funderar på om man kan komma runt problemet. Typ bara fjärrstarta motorn efter säg fyra dagar, räcker med att motorn går en minut. Då borde bilen ha vaknat och man får fem nya dagar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Perra83 skrev: lör 29 feb 2020, 21:26 Jag funderar på om man kan komma runt problemet. Typ bara fjärrstarta motorn efter säg fyra dagar, räcker med att motorn går en minut. Då borde bilen ha vaknat och man får fem nya dagar.
Så har jag gjort när bilen har stått på Arlanda, när jag har varit på resa utomlands utan bil. Har alltid fungerat.
av Car
Är det fakta att fjärrstarten bara behöver vara igång en minut för att parkeringsvärmaren sedan ska kunna användas? Kan någon bekräfta det?

Hur som helst, så är detta en irriterande lösning. En vanlig livssituation för många är att bilen står stilla under vardagar för att användas under helger. Då tvingas man alltså (särskilt höst, vinter och vår) varje gång under nån vardag ta sig tid och besvär (och förstås komma ihåg) att fjärrstarta bilen under en minut och sedan stänga av den. Allt för att under helgen bekvämt kunna använda parkeringsvärmaren. Det låter ju helt enkelt inte klokt!

Fungerar det verkligen lika galet med andra bilmärken som har parkerings/dieselvärmare?
av Car
Vi landade på månen för 50 år sedan. Självklart ska volvos ingenjörer kunna ordna med en bättre lösning på detta.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
Car skrev: sön 01 mar 2020, 10:13 Vi landade på månen för 50 år sedan. Självklart ska volvos ingenjörer kunna ordna med en bättre lösning på detta.
Problemet är WLTP och bränsleförbrukningssiffror. Man snålar i alla ändar för att hålla nere förbrukning och visa på miljösiffror. Det innebär även förbrukare så som generatorn ska gå så lite så möjligt, nåt som i sin tur gör att nånstans får man dra gränsen för hur länge en bil kan stå i standby för en ren bekvämlighetsdetalj som en värmare faktiskt är.
av s6025t
Har du själv en mobiltelefon som klarar 1 vecka utan laddning? Volvo on call fungerar likadant den ligger o har ständig kontakt med mobilnätet i 3-5 dagar innan den går ner i sparläge.
av Car
Ni radar upp problem och försvarar rådande situation. Sånt för inte utvecklingen framåt. Problem är till för att lösas. Och värmare är verkligen inte bara en "ren bekvämlighetsdetalj".

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]

Både den vita och bruna går väl n[…]

D4 VEA dricker olja

Kommer köra https://oljedroppen.se/produkt/mo[…]