Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Låter som tidigare mjukvara har varit mer förlåtande till hur ventilen öppnar när är och bör-värde jämförs.

Hela uppdateringen känns för övrigt som ett skämt.
Många bilar med lite mil på nacken har antagligen rejält med sotuppbyggnad i EGR-kylare/ventil, insugningsrör, topplock och på insugningsventiler/säten.
Att då nöja sig med att byta ut några slangar, för att låta avgaskylen gå lite varmare, betraktar jag lika klokt som att skriva ut plåster och Alvedon till någon med hjärtinfarkt.
Jag håller med att detta är nog ingen bra lösning att inte byta ut egr ventil och kylare, samtidigt med ombyggnad av slangar.

Skapar en väldig irritation bland kunderna, vissa har som det visat sig fått problemen efter inkallelsen ombyggnaden och det måste kännas än jävligare att betala tusentals kronor då.

Volvo pratar annars mycket om vikten med att ha nöjda kunder,varför inte se till att man verkligen har detta också genom att sköta sådana här problem snyggt! (Ni kan bättre Volvo där blir pengar 💰 i kassan ändå!)
Hej alla, mycket intressant tråd.
Jag får ansluta mig till skaran med EGR problem, min bil var hos Volvo i fredags för mod av kylsystem samt byte bränslerör. När jag hämtade bilen sa de att de inte utfört mod av kylsystem pga. det fanns en felkod på EGR (P2413) och den måste bytas först för 11000:-! bilen har gått 12800 så 800mil förbi maskinskadeförsäkringen :-/ .
Min tanke är att skruva ur den själv för rengörning och se om felet försvinner och dom kan utföra modden.
Jag hittar ingen info om någon gjort detta själv och det hjälpt, och vill gärna veta om det finns nått knep lr något spec man bör tänka på? som vilket medel löser sot bäst Aseton/sprit/egrcleaner.

Nollar jag felkoden så är den tillbaka efter några dagar..

Själva urmoteringen/monteringen verkar inte vara jätte bökigt

Volvo V70 II D4-16 Momentum D4204T5

Tack på förhand...
Dillen78 skrev: sön 08 mar 2020, 10:36 Hej alla, mycket intressant tråd.
Jag får ansluta mig till skaran med EGR problem, min bil var hos Volvo i fredags för mod av kylsystem samt byte bränslerör. När jag hämtade bilen sa de att de inte utfört mod av kylsystem pga. det fanns en felkod på EGR (P2413) och den måste bytas först för 11000:-! bilen har gått 12800 så 800mil förbi maskinskadeförsäkringen :-/ .
Min tanke är att skruva ur den själv för rengörning och se om felet försvinner och dom kan utföra modden.
Jag hittar ingen info om någon gjort detta själv och det hjälpt, och vill gärna veta om det finns nått knep lr något spec man bör tänka på? som vilket medel löser sot bäst Aseton/sprit/egrcleaner.

Nollar jag felkoden så är den tillbaka efter några dagar..

Själva urmoteringen/monteringen verkar inte vara jätte bökigt

Volvo V70 II D4-16 Momentum D4204T5

Tack på förhand...
Jag hade bl.a. "P241300 EGR System Performance" på min. Rengjorde och smorde upp axeln/lagringen som styr själva ventilen (utan att plocka ner ventilen) och körde en "Reset adaptions for EGR" i VIDA för att sen kunna släcka koderna. Gick -inte- att släcka utan reseten av adaptionen på min bil.
EDIT. Du frågar efter smörjmedel. jag använde "PTFE-lubricant" från Biltema och motionerade axeln kanske 100ggr tills den löpte lätt, körde också ventilen flera ggr öppna/stäng med VIDA. Kommer plocka ner grejerna för bättre rengöring när intresse infinner sig.

"Buurt" har en tråd där han gjorde rent EGR-ventil/kyl på en D4204T5, jag har lagt ett foto i det inlägget var man hittar resetfunktionen i VIDA: viewtopic.php?p=1361203#p1361203

Återigen tråkigt att Volvo inte står för följdfelen på sina konstruktionsfel.
PalleH skrev: sön 08 mar 2020, 11:24
fjohan82 skrev: sön 08 mar 2020, 11:16 Är inte maskinskadan till typ 17000 mil?
Om du har Volvia och köpt bilen på Volvo.
Många försäkringsbolag har bara 12000mil
Just ja, det är ju fördelen med att köpa bilen hos en Volvo ÅF, även om priset kanske ligger lite över snittet.
Känner att det är grundläggande fel när försäkringsbolagen tvingas in att ersätta konstruktionsfel och följdfel på dessa, helt oavsett körsträcka och var man köpt/försäkrat bilen.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]