Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ICEnow
Stämmer!
Men kan vara vettigt att köra ACn 5 minuter en gång i månaden. Jag gör aldrig det, kan inte se vilken del i ACn som behöver underhållas? Men kommer nu att göra det ändå, kanske är det kompressorns packningar som mår bra av det. Varför inte?
Vissa bilar körs stora delar av året i kallt vinterklimat och då kan inte ACn gå igång, men att det skulle vara dåligt för ACn hörde vi aldrig hört talas om.
Stämmer inte att det behöver vara plusgrader, den är igång även i minusgrader och torkar luften och ACn är på. Vid minus 18 C fungerar inte ACn längre, har med termodynamik och fysikens lagar att göra. Men det finns en funktion som ändå stänger av ACn innan dess, tror det är omkring 5 minusgrader. Finns även en övre temperatur där den stängs av för att undvika överhettning i motorn. Kommer inte ihåg vilken temperatur, någonstans över 40 C?

Kylmediet läcker naturligt lite när ACn är igång, men det kan ta många år innan trycket är så lågt att den inte funkar längre. Även om den funkar utan påfyllning i 10 år kan det vara idé att kolla trycket då och då. Är trycket lägre kyler den kanske, men sämre.

Kör aldrig med ACn året runt är min rekommendation, utan bara när den behövs och så kort som möjligt, för hälsan och för bränsleförbrukningen och prestandan! 50-60% RH är bekväm luft att andas. Med AC går RH ned till 20% kanske 10% och det frestar på luftrören och man blir törstig. Ej bra. Liknande problem på flygplan är det. Speciellt små barn har känsliga luftrör och bör inte sitta i AC miljö mer än nödvändigt.
av MickeM
Nu är vi offtopic, men...
Det som händer när systemet står, är att köldmediat pressar sig igen den mikroskopiska oljefilmen som finns mellan kompressoraxeln och packboxen. = läcka.
Därför behöver kompressorn röra sig emellanåt, och det gäller givetvis expansionsventiler och andra rörliga delar. Rost på magnetkoppling, osv, osv. Systemet har inbyggt "självmotionering" i mjukvaran. Även bränslekonomi, och acceleration.
Det är liksom lagt ganska mycket utveckling på detta, och bränslekonomi har varit högt värderat länge. Miljön kommer då på köpet, men att ha läckande system är inget miljöfrämjande.
Trots det försöker "experter" pracka på folk att stänga av AC.....
MiljöTÄNK är bra, men MilöPANIK leder till irrationella beslut.

Edit:
Jag vill förtydliga att jag med "experter" i nedlåtande form inte avser de som skrivit inlägg här, utan de som beslutar rekomendationer från myndigheter om vad körskolor ska lära ut, osv.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Själv tycker jag det är rätt trevligt att slippa mögel i förångaren så därför stänger jag av ac:n emellanåt ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
På min gamla AC-anläggning (32 år i höst) fungerar AC-n vid alla temperaturer (manuell AC), det är t.o.m så att den går igång automatiskt när du sätter på defrostern (mot vindrutan) oavsett yttertemperatur. Torr luft torkar bort imman på insidan mycket effektivare än fuktig, och på en bil som står ute under bar himmel och inte körs varje dag längre är AC-n som en "skänk från ovan" från september till april. Sedan är det inte fel med AC mellan april och september heller :-D Så AC-n är på i princip alltid, året runt
Bilen är förstås min gamla 745 GLT 16V -88B med strax under 50000 mil "i sig". Kompressorn byttes till en ny för c:a 15 år sedan och i samband med det även det grövre röret mellan kompressorn och kondensorn. I övrigt är det bytt kondensor 2 ggr (begagnade), resten är orört... :-) :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MickeM skrev: lör 29 feb 2020, 14:07 Nu är vi offtopic, men...
Det som händer när systemet står, är att köldmediat pressar sig igen den mikroskopiska oljefilmen som finns mellan kompressoraxeln och packboxen. = läcka.
Underligt......

Min Supra MkIV 1994 står 8 månader per år i garage utan att startas. och gasen har inte läckt ut på 26 år trots att ACn inte motioneras. Så en start av AC per år har räckt för att hålla oljefilmen ok. Att köra konstant har inte varit nödvändigt.

Dessutom, Evaporatorn är från fabrik belagd med atiseptiskt bakterie och mögeldödande silver så den luktar frächt efter 26 år.

Så det går att bygga överlägsen kvalitet som håller om man bara vill.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
ja, det finns ju 50talare med fungerande ac än idag, so aldrig fyllts på och som står året runt, ochså har vi hjullastare tex som läcker ut på 3-4mån när de strå still och inte används. det finns lixom alla varianter, och i de flesta bilar är det ju känt att packningarna torkar ut när acn inet används. sedan är det ju olika köld´medium och tätnningar i din ac jämfört med en ac från 2005
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är ett R134a system. Tydligen helt överlägset nya system i hållbarhet. Antingen är kvaliteten högre på packningarna eller så är R134a snällare mot packningarna.

Men det är ju rätt stor skillnad i att det räcker att motionera ACn en gång per år och att man måste köra med den inkopplad 24/7 för att den ska hålla.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:Det är ett R134a system. Tydligen helt överlägset nya system i hållbarhet. Antingen är kvaliteten högre på packningarna eller så är R134a snällare mot packningarna.
Men det är ju rätt stor skillnad i att det räcker att motionera ACn en gång per år och att man måste köra med den inkopplad 24/7 för att den ska hålla.
Det är ju viktigt att det är rätt kvalitéer på oringar och packningar, det finns t.ex c:a 4 "vanliga" och ett oräknat antal ovanliga kvalitéer. Biltemas Campinggas är "snäll" mot tätningar i AC-systemen och är ganska lik den gas som används i andra delar av världen (dock inte i EU). Jag har använt den när jag fyllt i min 745-a och i en del andra bilar.
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]