Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Under natten fick jag min katalysator avsågad i centrala Göteborg. Det är en kombi 1998 32000 mil.
Värt att få den bogserad till Bilia? Trygghansa vill det.
Vill absolit inte bli av med bilen. Vad kan sådant kosta att reparera. Och hur värderas bilen :crying:
Bilagor
28C5E9D9-7022-45FE-842C-ABBC23E9E75F.jpeg
28C5E9D9-7022-45FE-842C-ABBC23E9E75F.jpeg (776.51 KiB) Visad 4454 gånger
Den går väl att köra utan kisse, så bogsering ska inte behövas. Bilen kommer ju låta förjävligt, och kanske inte gå optimalt, men fullt körbar. Detta förutsatt att dom inte hade sönder något mer väsentligt.

Hur bilen värderas... jadu, betydligt mindre än vad du önskar iaf. Dom går bara efter schabloner och bryr sig skit om bilen är i ovanligt bra skick. Däremot är dom jääääkligt snabba på att racka ner på minsta lilla defekt som finns. :bored:

Om vi nu förutsätter att det BARA är kissen som saknas, så kostar det inte speciellt mycket att laga. Kisse kan du ju få tag på på en skrot. Har ingen koll på exakt vad dom går för, men gissar på runt tusingen. Sen ev. några skarvmuffar och rörklammer, och sen är det bara att smacka dit det. Vill man vara extra duktig så ska man väl svetsa istället för att använda klammer, men det är inget måste.

Sen undrar jag vem fasen som springer runt och snor en gammal katalysator :-D Nog för att det finns några ädelmetaller i dom, men dom är inte värda många kronor i slutändan...
Verkar bara vara katalysatorn som ör borta. Ser inga skador heller. Jag är i lätt chock
Låter o ryker som fan

Polisen hade inte hört talas om något liknande på en sådan gammal bil heller.
Senast redigerad av 1 volvorullar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Cotag
Helt sinnessjukt att det finns en marknad för sånt. Sett i lokala köp/sälj-facebookgrupper att det köpes katalysatorer för några hundringar.
kat.JPG
kat.JPG (69 KiB) Visad 4448 gånger
av bönan
Jag fick min 960 "parkerad" i ett buskage förra sommaren, av min kära ex-flickvän som rörde ihop höger och vänster pedal. :bored:

LED-ramp förstörd, repor på huv, framskärmar och stötfångare som krävde omlackering. Var inte ens snack om saken, försäkringsbolaget tog det och fick allt lagat på Bilia och betalde bara självrisk.

Nu vet jag inte om en katalysator är dyrare än din självrisk, men jag tror inte det är någon stor risk att de vill lösa in bilen för det.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]