Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
V70 D5 Awd aut 33000 mil. Bilprovningen körde sönder min handbroms. Höger bak klossar lossat fjädrar klack mm borta vajern klarade sig. Vi gar bytt klossar handbroms backar nya klackar ja allt. Skruvade ihop skiten nu funkar det på höger men vänster tar inte alls och där har vi gjort samma sak allt bytt. Är det så jävligt att vajern lossat under mittkonsolen?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du justerbar distansskruv eller en stansad plåtbit mellan backarna?
Icke-originaldelar funkar inte ihop med den stansade distansbiten, det blir för stor spridning på toleranskedjorna
Good news, justerbar skruv går att köpa för några tior på nätet :-)
https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2000 ... -xc90.html
av Ceska
Hade liknande problem efter bilprovningen att den hylsa som sitter på vajer ände havererade så att fanns inget som höll vajerskyddet stum så att själva vajer kunde löpa. Det var piligt men jag löste med några urspårade brickor som höll vajerskyddet stum.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Vi har tagit repsats från auto experten till båda sidor. Det funkar på höger sida. Vad gäller stansade eller inte vet jag inte men den funkar bra på höger sida.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Man får ta bort bromsskivan och kolla expanderns placering och rörelse.
Det vanligaste felet är:
expander_fel.JPG
expander_fel.JPG (200.99 KiB) Visad 673 gånger
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Nu har vi bytt klossar skivor fjädrar handbromsbackar och höger vajer. Det ligger på lite på vänster sida och det verkar vara handbromsen. Det mekaniker märkte var att när han spände handbromsen utan mittkonsolen på plats så såg han att den vänstra rör sig först sedan kommer den högra lite senare pga bromsvågen. Det han märkte var att vänstra vajern kärvar lite. Kanske därför det ligger på lite på vänster sida. Det blir ca 55 grader på skivans vals mot fälten. Vad tror ni. Byta andra sidan vajer också?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Ja, det kommer troligen inte bli sämre med ny vajer, speciellt om vajern kärvar... Och det rekommenderas att byta saker i bromssystemet parvis.
XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]