- mån 24 feb 2020, 17:30
#1366472
Fick min V60 T6 TE för ca en vecka sedan, det blev några längre resor men i de flesta fallen blev det resor i tätorten.
Resan på ca 40mil på E4, körde jag i hybrid-läget med "Hold" på batteriet för att spara det för innerstaden. Läste att det är en bra strategi.
De flesta resor i stan växlar jag direkt till Pure-läge innan jag åker iväg (ca 7km enkelresa på 50/70-väg).
Även i Pure-läget om man dra på lite kopplas bensin-motor igång.
Sista två dagarna körde jag de korta resorna (i innerstaden) i hybrid-läge och då körs bilen på batteriet, samma sak här, där drar man på så kopplas bensin-motor igång, alltså ganska snarlikt Pure-läget. Det enda uppenbara skillnaden är att i Pure-läget visas en "eco" ikon i AC-n.
Så första frågan är: Vad är egentligen skillnad mellan hybrid- och Pure-läge?
Den andra frågan: Om man tänker på bensin-förbrukning... hur ska man köra resor på motorvägen och i innerstaden?
Tacksam för lite svar här
Resan på ca 40mil på E4, körde jag i hybrid-läget med "Hold" på batteriet för att spara det för innerstaden. Läste att det är en bra strategi.
De flesta resor i stan växlar jag direkt till Pure-läge innan jag åker iväg (ca 7km enkelresa på 50/70-väg).
Även i Pure-läget om man dra på lite kopplas bensin-motor igång.
Sista två dagarna körde jag de korta resorna (i innerstaden) i hybrid-läge och då körs bilen på batteriet, samma sak här, där drar man på så kopplas bensin-motor igång, alltså ganska snarlikt Pure-läget. Det enda uppenbara skillnaden är att i Pure-läget visas en "eco" ikon i AC-n.
Så första frågan är: Vad är egentligen skillnad mellan hybrid- och Pure-läge?
Den andra frågan: Om man tänker på bensin-förbrukning... hur ska man köra resor på motorvägen och i innerstaden?
Tacksam för lite svar här
