Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
Jag sökte men hittade inget så jag startar denna.
Har då en D5 -14 som jag nu kört 15 000mil med. O med det så har även maskinskada fallit på försäkringen.
Därför vågar jag inte riktigt testa HVO
Så, med denna tråd skulle jag vilja läsa era erfarenheter av bränslet i vår motorgeneration då Volvo inte vågar ge klartecken.

Så, ni som kör/kört med HVO. Vilka är era erfarenheter av bränslet och hur har det påverkat just er bil?
Användarvisningsbild
av tompathepilot
HVO är i princip identiskt med vanlig diesel, många blandar ihop det med RME100 som är gjort på raps. HVO har högre cetantal än vanlig diesel och brinner renare. All vanlig diesel blandar in HVO bla för att få ett lägre co2-utsläpp och att dryga ut råvaran.
Vi har kört alla lastbilar och skåpbilar, passater och annat skit på HVO utan att det har påverkat alls. Ingen effektförändring eller högre förbrukning överhuvudtaget.
RME däremot har vi haft lite filterbyten osv men inte där några egentliga problem alls, RME varierar dock i kvalitet från de olika leverantörerna.

De 4-cylindriga dieslarna har väl Volvo godkänt HVO på. Det kan ju vara så enkelt att de inte tyckt att det har varit lönsamt att undersöka saken på en motorgeneration som de inte producerar längre. Vår V60 D6 har den 5cylindriga dieseln och jag har också funderat på att prova, det snackas om att det inte blir algbildning osv på HVO alls, precis som blankdiesel. Det kan ju gå månader mellan tankningar på en laddhybrid.
av Lövet
Så svår kan den inte ha varit att hitta ;-) viewtopic.php?f=79&t=134357

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Det vore ju ynkligt om klossarna var slut efter 40[…]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]