Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sbf
Fick Check Engine 'ECM-P042F00 Avgasrecirkulation "A" styrning fastnad stängd' igår och tänkte ikväll ta en titt på hur EGR-ventilen ser ut. Jag skruvade ur två Torx 30 och såg framför mig hur jag skulle kunna dra EGR-ventilen ur kylaren rakt uppåt men den verkar fasen sitta som berget, jag har testat att knacka, bända, slita, jucka, men den rör sig inte ur fläcken. Någon som har gjort en liknande operation på sin D2 och har tips på hur jag kan gå vidare för att få loss den?

Ventilen är en Pierburg EGR:
Untitled picture.png
Untitled picture.png (321.57 KiB) Visad 5782 gånger
Untitled picture 2.png
Untitled picture 2.png (579.99 KiB) Visad 5782 gånger
Hej ! Jag har bytt Egr ventil på både Volvo D2 och flera Peugeot bilar med den motorn på jobbet.
De brukar sota fast och sitter ibland som berget. Dränk området runt Egr-ventilen med nån bra rostlösare. Sedan måste du vrida fram och tillbaka på ventilen tills du tillslut orkar dra den uppåt. En oring gör att det går extra tungt.
Värm området med hårblås länge tills aluminiumet är varmt. Jag brukar ta en stor kraftig mejsel och bryta mot motorhuset och en kant nere på egr kylaren.
Oftast orkar man få den att röra sig något och då får man bryta fram och tillbaka på motorn tills skiten släpper. Obs! tänk på att motorhuset är gjort av plast och kan gå sönder vid för mycket våld. Lycka till! 🙂
Jag lyckades inte få loss ventilen så jag petade bort plastlocket på den och motionerade den, först försiktigt med hammare sedan med tummen.
EGR.jpg
EGR.jpg (30.23 KiB) Visad 5280 gånger
Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]

P00BD00 är borta nu. Det ska vara den som ger[…]

OM RYSSEN KOMMER

USA har ju tidigare pratat om att Europa mås[…]