Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lilleman
det sitter en svart gummiplugg på plåten mot baksätet till dra ut den så är där ett gängat hål mvh/roger :D

jag har försökt ladda upp bilderna hit men det vill sig inte :oops:
Senast redigerad av 1 lilleman, redigerad totalt 0 gånger.
av scabander
Ahh, tusen tack! :D På min bil var det en tejpbit, och bakom den satt det en svart gummigrej. Men den grejen var så liten så jag trodde det var ett skruvhuvud som kom från andra hållet.

2 frågor kvar.
1. Vart/Hur sätter man fast den andra bälteshållaren? Den som skapar själva trepunkts infästningen? Ska den tryckas in i hakarna där ryggstödet sitter fast?
2. Ska själva sitsen fästas med bult på undersidan. För där verkar det inte vara förgängat i plåten?

Tacksam för svar. Ljust ett litet tag till...
Användarvisningsbild
av lilleman
själva rullen skall sitta under plastkåpan med det lilla avlånga gallret och andra pfästpunkten itaket ifästskruven för lastgallret medans golvfästet skall sitta skruvade i hål som finns under mattan mot hjulhuset hoppas att du hänger med jag är så förbannat dålig på att förklara :oops: mvh/roger
Användarvisningsbild
av lilleman
hoppas bilderna kom fram datorn fick frispel :x mvh/roger
av scabander
Fick bilderna! Fantastiskt schysst! :D

En enda skillnad dock,. Har två st spännen. Dvs ett som sitter i mitten (fanns kanonbra visat på bilderna), samt ytterligare ett som sannolikt ska sitta någonstans vid hjulhuset. Jag har alltså inte en bult som sitter direkt i ena bältesändan. Någon som känner till detta, dvs med två st spännen??

MVH Sebastian
Användarvisningsbild
av lilleman
jag fick in möss i bilen i vintras som bet sönder bältena till extrasätet och efter ett besök på skroten så visade det sig att det är samma bälten som sitter monterade i baksätet på volvo 245 jag plockade mina på en 91a. bara ett tips ifall någon skulle få problem med sina bälten mvh/roger :)
Användarvisningsbild
av bullbone
"Glömde" bort att montera fast nedre bälteshållarna (hjulhusen) under vintern :oops: , men fick dit dem för en månad sedan :wink:
Så nu är det även testkört från Falköping-Jönköping t o r utan problem!
Tack för hjälpen lilleman med monteringsanvisning o dyl. :D
Användarvisningsbild
av lilleman
bullbone skrev:"Glömde" bort att montera fast nedre bälteshållarna (hjulhusen) under vintern :oops: , men fick dit dem för en månad sedan :wink:
Så nu är det även testkört från Falköping-Jönköping t o r utan problem!
Tack för hjälpen lilleman med monteringsanvisning o dyl. :D
kul att man kunde vara till hjälp :D

mvh/roger
Jag återupplivar en gammal tråd med samma sista fråga som Scabander.

Jag har köpt mig ett extrasäte för att montera i en 965 -97, och jag har två enskilda bälteslås som ska vara i mitten, och jag har inte en susning hur jag ska montera dem :shock: Jag tog bort den biten med silvertejp, och det sitter något där inne som ser ut att vara gängat från andra hållet?

Jag saknar dessutom monteringsanvisning, och några bultar verkar det som... Någon som kan posta bild på hur det ska se ut, särskilt vid bälteslåsen och gärna hur hur sitsen ska sitta fast?

Den tråden under Media som det hänvisades till är borta..
Jag tror att jag har en monteringsanvisning hemma, men kan inte skanna förrän tidigast imorgon.

Sedan är det ju en annan sak att det bara kan användas lagligt under några månader av ett barns uppväxt. Det finns minst någon tråd om detta här. Om jag minns rätt är sätet bara godkänt för barn upp till 140 cm men inte i kombination med någon bälteskudde. Därför måste de vara minst 135 cm långa för att sitta där...
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]