Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tompathepilot skrev: mån 10 feb 2020, 08:58 Hur smart är egentligen elektroniken i boxen, om man kopplar upp den på tre faser men bara laddar via en fas som på Volvon, kommer då laddaren fördela lasten på alla inkommande faser eller kommer den bara belasta en fas? Nån som har koll på det?
Den kommer bara gå på första fasen. Bilen har bara ett stift och kan bara belasta den fasen, titta i uttaget på bilen så ser du. Det är ju separata faser så det är inte "bara" att sprida ut det jämt över tre faser. För att ens kunna flytta det från fas 1 till 2 eller 3 så skulle det krävts ett relä och då introduceras rörliga delar som dels kostar pengar när de bygger boxen, men som också kräver underhåll av dig under användadet.
Neno skrev: mån 10 feb 2020, 09:40 Jag velar mellan en Easee boxoch en som heter ''wallcharger'' med display och knapp för strömstyrkan.

På en easeebox får man väl ställa in strömmen i en app? På nått sett känns det krångligare att ta upp telefonen för att välja strömstyrkan än att göra det på en knapp och se strömstykan i displayen.
Dessutom får man köpa en typ 2 kabel till easeeboxen, helst vill man ha en i bilen och en i boxen hela tiden då blir det två kablar som skall köpas. Med wallcharger så får man med fast ansluten kabel.

Är easee boxen ansluten till wifi eller har man ett simkort i för 3G eller liknande?
Japp, kopplas upp via wifi.
Jag tänkte tvärt om att jag inte ville ha knappar och display som kan gå sönder på själva boxen.
Enkelt att ändra strömstyrkan i appen.
Själva kabeln är en ganska dyr del oavsett om man köper till eller är inbyggd. Jag hade redan 2 kablar, en för 230 schuko som alltid ligger bak i bilen och en typ 2 som nu sitter i boxen, tar med den extra om jag ska på långresa och kan komma åt laddning. Den blir ju också billigare eftersom den saknar kabel. Köper man med kabel så får man tillbaka hälften i bidraget.
Hemingway skrev:
tompathepilot skrev: mån 10 feb 2020, 08:58 Hur smart är egentligen elektroniken i boxen, om man kopplar upp den på tre faser men bara laddar via en fas som på Volvon, kommer då laddaren fördela lasten på alla inkommande faser eller kommer den bara belasta en fas? Nån som har koll på det?
Den kommer bara gå på första fasen. Bilen har bara ett stift och kan bara belasta den fasen, titta i uttaget på bilen så ser du. Det är ju separata faser så det är inte "bara" att sprida ut det jämt över tre faser. För att ens kunna flytta det från fas 1 till 2 eller 3 så skulle det krävts ett relä och då introduceras rörliga delar som dels kostar pengar när de bygger boxen, men som också kräver underhåll av dig under användadet.
Tack för input, min Easee box ligger oinstallerad än så länge, mitt hus är säkrat till 16A och det räcker ju inte långt om inte boxen balanserar ut lasten mellan faserna, kanske lika bra att be elektrikern säkra upp till 25A, hos min nätleverantör skulle det kosta 2200kr mer om året och 1000kr mer för 20A. Tänker komplettera med en Watty elmätare som reglerar laddboxens strömuttag för att inte lasta säkringen för högt, tyvärr är den ju slut och verkar inte komma in på lager förrens andra kvartalet.
Vad kör de för kabelarea på matningen till dessa laddboxar. Räcker 2.5mm2 ? dvs en 3G2.5 ? För de matas väl bara med en-fas?
tompathepilot skrev: tor 20 feb 2020, 11:57 Jag installerar 5g6mm för att kunna nyttja lite högre strömmar i framtiden, boxen kopplas ju in med en eller tre faser. Vem vet vad man åker för bil i framtiden och skillnaden i installation mellan kablagen är ju rätt marginell.
Låter vettigt. Tack
dfa skrev: tor 20 feb 2020, 19:40 En fråga, kräver inte "ladda hemma" stödet att det finns en inbyggd mätare för förbrukning i boxen? I så fall tycker jag det känns så där.
Jo det är korrekt.
Sen är ju frågan hur staten möjligen skall använda det nån gång framöver. Alla olika boxar har ju sina sätt att mäta och lagra datan så det verkar inte jättesamordnat om de framöver skulle komma på att extrabeskatta elen till bilen.
Fram tills dess känns det bra att ha fått tillbaka hälften av boxen och installationen. :)
Fortsätter i denna tråd då jag inte hittade bättre 😊

Jag tänkte köpa en Aura laddbox 2x22kW som är rätt dyr. Undrar då om man får ta med sig denna om man skulle flytta från huset? Annars är jag osäker om jag vill lägga 40 tkr på laddbox.

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]