Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wiza
Jag har en Volvo V70 2009 och en från 2012 och jag har varit inne lite och kollat att exempel vpart har en funktionsprogrammerare och där man kan bland annat göra så att varje gång du låser bilen så fälls alla rutor upp automatiskt men min fråga är vet någon om denna funktion funkar med Volvo Dice (VIDA) program/OBD eller om de finns något annat program/OBD som gör detta och om man kan beställa kina kopia?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Nej, det mesta den gör är inte standardfunktioner, så det är generellt inget man kan göra i vida.

Den kan inte köra upp rutorna automatiskt heller vad jag vet, däremot finns en liknade funktion från början, håll in lås upp för att köra ner alla rutor och håll in lås för att köra upp dom.
av Cox
Lås och håll in låsknappen ca 3 sek så åker rutorna upp, gratis utan programmering

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av wiza
Steffe3 skrev: tor 20 feb 2020, 16:55 Nej, det mesta den gör är inte standardfunktioner, så det är generellt inget man kan göra i vida.

Den kan inte köra upp rutorna automatiskt heller vad jag vet, däremot finns en liknade funktion från början, håll in lås upp för att köra ner alla rutor och håll in lås för att köra upp dom.
Jo, jag vet att man kan hålla in men de va exempel som jag gav. Vad kan man göra i VIDA har du koll på det?
Användarvisningsbild
av wiza
Cox skrev: tor 20 feb 2020, 16:55 Lås och håll in låsknappen ca 3 sek så åker rutorna upp, gratis utan programmering

De är något jag vet om men kan vara skönt att ha när du låser så drar den upp men de finns andra programmering. Kanske så att när du startar bilen så sätts dimljus på automatiskt? Går det?
av Cox
Det hoppas jag att det inte går, varför dimljus när bilen startas...... Bara fånigt och olagligt.

Användarvisningsbild
av Steffe3
wiza skrev:
Steffe3 skrev: tor 20 feb 2020, 16:55 Nej, det mesta den gör är inte standardfunktioner, så det är generellt inget man kan göra i vida.

Jo, jag vet att man kan hålla in men de va exempel som jag gav. Vad kan man göra i VIDA har du koll på det?
Justera rumpvärmen, stänga av automatisk torkning. Det är väl ungefär dom intressanta komfortfunktionerna man kan göra.
wiza skrev: De är något jag vet om men kan vara skönt att ha när du låser så drar den upp men de finns andra programmering. Kanske så att när du startar bilen så sätts dimljus på automatiskt? Går det?
Ja och nej, det går att aktivera automatiskt dimljus om det är ljust ute t.ex. Och växla till halvljus när det mörknar.
I mitt fall har jag facelift-front dock, så den tänder DRL istället för dimljus.

https://www.swedesolutions.com/cfe-capabilities/ Här kan du testa vilka funktioner du skulle kunna få, det är en webversion av konfigureringsprogrammet.
Användarvisningsbild
av wiza
Steffe3 skrev: tor 20 feb 2020, 17:07
wiza skrev:

Justera rumpvärmen, stänga av automatisk torkning. Det är väl ungefär dom intressanta komfortfunktionerna man kan göra.
wiza skrev: De är något jag vet om men kan vara skönt att ha när du låser så drar den upp men de finns andra programmering. Kanske så att när du startar bilen så sätts dimljus på automatiskt? Går det?
Ja och nej, det går att aktivera automatiskt dimljus om det är ljust ute t.ex. Och växla till halvljus när det mörknar.
I mitt fall har jag facelift-front dock, så den tänder DRL istället för dimljus.

https://www.swedesolutions.com/cfe-capabilities/ Här kan du testa vilka funktioner du skulle kunna få, det är en webversion av konfigureringsprogrammet.
Dessa funktioner funkar de med VIDA eller med de modulerna som säljs på den sidan?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Övre svaret har det "roliga" man kan göra med VIDA.
Justera temperaturen på sätesvärmen, stänga av automatisk baktorkare vid back.

Har tyvärr inte hittat så mycket annat vettigt man kan göra, den här generationen är rätt låst på den punkten tyvärr. Volvo har lagt större ändringar i "mjukvara" (endast en ändring i bilens carconfig egentligen).

Med bra kontakter så finns det lite färre gränser dock :-)

Jag är rätt nöjd med min funktionsadderare, det finns lite buggar, men håller kontakten med utvecklaren i hopp om att lösa det mesta. :ninja:

Rätt smutt att t.ex få olika nivåer på rumpvärme beroende på yttertemperatur (eller inte alls, om motorn är tillräckligt varm). Köpte den egentligen mest för den automatiska DRL-funktionen, men har fastnat för en del andra funktioner också.
Användarvisningsbild
av wiza
Steffe3 skrev: tor 20 feb 2020, 17:39 Övre svaret har det "roliga" man kan göra med VIDA.
Justera temperaturen på sätesvärmen, stänga av automatisk baktorkare vid back.

Har tyvärr inte hittat så mycket annat vettigt man kan göra, den här generationen är rätt låst på den punkten tyvärr. Volvo har lagt större ändringar i "mjukvara" (endast en ändring i bilens carconfig egentligen).

Med bra kontakter så finns det lite färre gränser dock :-)

Jag är rätt nöjd med min funktionsadderare, det finns lite buggar, men håller kontakten med utvecklaren i hopp om att lösa det mesta. :ninja:

Rätt smutt att t.ex få olika nivåer på rumpvärme beroende på yttertemperatur (eller inte alls, om motorn är tillräckligt varm). Köpte den egentligen mest för den automatiska DRL-funktionen, men har fastnat för en del andra funktioner också.
Vilken funktionsadderare har du?

Jag har idag en xc70 modell äldre (-05) som e[…]

värme problem

Jag hade precis samma vånda som du innan jag[…]

Källa engelska Indepentent: https://www.ind[…]

På min D4 (femma) från 2016 så v[…]