Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag skulle ta den modell som har erkännt minst problem, alt. billigast att laga.
Om även detta är identiskt, skulle jag ta bilen som jag anser är finast.

Allt som oftast brukar det dock vara mer problem med lågmilade gamla bilar, än "hög"milade nyare bilar, även om bilarna i OP varken är speciellt gamla eller långmilade.
Bilar mår inte bra av att inte köras, i det stora hela.
av MickeM
Milen är ju ganska oviktigt på så gammal bil som 2006. Där kan ju skicket på exemplaren variera nått alldeles oerhört, trots båda servade enl bok.

En väl underhållen långmilare kan vara riktigt bra köp. I synnerhet över 25.000mil, när mycket är utbytt redan.
Sämst är nog mellan 15 -20. Där är det mycket "på gång".

Tiden käkar mer än milen, när den hunnit bli några år. Det kommer ikapp, så att säga.

Och 7600mil är ju för mycket för att vara tex museum/extremsamlar exemplar, och för lite för att vara korrekt prissatt bil för sin ålder.

En 2016 är ju att föredra alla dagar i veckan, även om prisskillnaden är betydande på två liknande biltyper.

I ett scenario där en 2006 och en 2016 kostar lika, är det inte två jämförbara bilar. I så fall ett billigt "budgetbygge" mot en premium äldre modell.
Inte rättvis jämförelse, även om jag nog lutar åt 2016 ändå.

Eller om det är jämförbara modeller:
En "normal " 2016, och en KRAFTIGT överprisad 2006.
Användarvisningsbild
av frasse4
Risken med en äldre bil som gått kort är att den någon gång stått stilla under en längre tid, kanske flera år. Det är aldrig bra för en bil.
Nu är det här exemplet ganska extremt med skillnaden mellan bilar.

Om jag väljer mellan ett antal två till tre år gamla bilar så tar jag hellre en tre år gammal som gått lite än en två år gammal som gått väldigt mycket.

Helst naturligtvis både få mil och få år -- men då brukar det bli dyrt.
av Lövet
Hade valt 2016. När en bil väl rullar är slitage (förutom estetiskt såsom stenskott) väldigt litet av många mil. Dvs det "sliter" lika mycket att åka 15 mil som att åka 2 mil (förenklat) när bilen väl är varm.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
10 år extra i saltslasket på våra vintervägar gör stor skillnad.
av hkpblo
Tack för alla bra svar.
Jag stod inför alternativet för tre år sedan. Valde pendlarbil och fastnade för V50.
En äldre lågmilare 9000 mil eller en nyare ”långmilare” 20 000 mil skillnaden då i pris var ca 25 000kr, där den nyare var den dyrare. Valde den äldre och förutom Volvo classic service varje år har den kostat mig 0kr.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]