Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pappaharding78
Hej,

Ber på förhand om ursäkt ifall det finns många liknande poster. Jag är ingen van Volvo ägare. Äger för tillfället ingen Volvo.
I dagsläget så kör jag en riskokare. En Honda Civic från -14. Den fungerar ypperligt och har aldrig haft problem med den. Även besiktningskillen sa att det nästan aldrig är något med dessa bilar.

Fast jag har tröttnat lite på att rulla runt i en mindre bil. Önskar mer komfort. Hittade när jag surfade runt på blocket en bil som rubriken avslöjar. Den har rullat ca 19 000 mil. Ser helt suverän ut på bilderna. Har faktiskt inte tagit mig till handlaren för att titta på den i verkligheten.

Jag vet också att en bils tillstånd beror helt på föregående ägare mm. Men är en Volvo från -12 en bra bil generellt? Finns det några väldigt vanliga brister i dessa? Är det rem eller kedja? Har alltid haft för mig att en diesel kan rulla väldigt långt. Kanske har jag fel för mig.

Ifall jag skulle slå till, så antar jag att jag ökar mina driftkostnader gentemot min Honda. Men några kulor extra är man ju villig att betala för den ökade komforten.

Några tankar från proffsen och de Volvo intresserade här på forumet?
Användarvisningsbild
av apersson850
Något är lurt med den bilen, för någon D4 av årsmodell 2012 fanns inte. Jag har själv en från 2012, som jag köpt ny, så jag vet. Men du kanske menar att bilen är årsmodell 2013, levererad 2012? Jag har för mig de bytte namn på 2,4-liters D3 till D4 det året, men ändrade inget annat.

På min 2012:a, som gått 30000 mil, har jag fått byta bakfjädrar och kondensor, om man tittar på sånt som är utanför slitdelar (bromsar, däck, hjullager, torkarblad, lampor). Jordningen till bakluckan har lagt av, en kabel gnagts av under batteriplattan och en annan i förardörren.

Inga leder i hjulupphängningarna glappar än. Gasfjädrarna till bakluckan börjar tappa spänsten.
av Pappaharding78
Jag tror kanske inte att det blir ett lika bekymmerslöst ägande som om man hade köpt utav en nyare årsmodell. Men har haft lite otur med mina bilar, förutom nu med Honda. Ta i trä, spotta tre gånger över vänster axel med mera. Mitt skräckexempel på en Saab 93, jisses, där var jag inne på verkstaden en gång i månaden sista halvåret jag ägde den.

Så är det inga stora saker som man behöver räkna med så är jag intresserad måste jag säga.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Visst är det en annan komfort och en annan finish men provkör en CRV med om du ändå gillade Honda. Den är mitt andra val av märke och modell och hade säkert köpt men med mäktar inte med deras växelspak samt att den hade manuell handbroms och något annat egentligen obetydligt.

Stenskotten mellan tak och framruta kan man räkna med att man får under sin ägo så kolla de ibland. Annars så är det väl låskistor som är en svag punkt med?

Kolla om XC60 kan vara något också, köpte precis en och har haft V70 2012 som förmånsbil i familjen samt ägt V60 och nu XC60 och XC60:n är fantastisk, inte bara att man sitter lite högre upp utan den gör sig bra i stan med. Bra svängradie och inget slagskepp som V70/XC70 att dra runt på vägarna samt parkera med.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har kört hyrd XC60 och min egen XC70 samma hundramilaresa med några veckors mellanrum. Det var påfallande hur mycket bekvämare och mer vuxen XC70 är som bil än XC60. Jag ångra inte en minut att jag valde XC70.

Jämfört olika försäkringsbolag[…]

ok men nu ska jag lossa remskivan när den sit[…]

Vad ska jag köpa och varför?

@spindel , Nej jag föredrar inte diesel men […]

Har fått uppfattningen att denna DSP piffar […]