Hurra! Det blåser varmluft så fort tempmätaren lättar över bottenläget
Sköljningsprocedur:
Jag tömde ut så mycket det gick, fyllde upp systemet med dest vatten (från avfuktaren i garaget, filtrerat genom kaffefilter)
Körde motorn varm, tömde igen, lät motorn kallna (jag vågar inte fylla kallt vatten i varm motor) fyllde upp med dest vatten, körde en stund, tömde.
Sen gjorde jag som DIY-Robert föreslår:
Fyllde upp med 3.6 liter glykol (alltså halva nominella volymen 7.2l) och toppade upp med dest vatten. Fick i 1.8 l så uppenbarligen står det kvar 1.8 liter vatten i block och värmepaket som inte går att tappa ur.. Men nu vet jag ju att det var relativt rent dest-vatten. Och glykolblandningen bör nu rimligen ligga nära önskade 50%
Slutligen letade jag fram vakuumpumpen. Fann att luftman-bromsluftaren passade perfekt på exp-kärlet så den satte jag dit och kopplade in slangen till pumpen. Jodå det burplade ut en massa luft ur systemet, men suger man för mycket så sugs kylarslangarna ihop.. kanske inte så hälsosamt för dem...

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar